Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan naismetsänomistajat eivät ole yhtä aktiivisia useissa metsänomistukseen liittyvissä toimissa kuin miesmetsänomistajat. He muun muassa osallistuvat vähemmän metsänomistajille suunnattuihin tilaisuuksiin, lukevat vähemmän metsälehtiä ja ylipäänsä viettävät vähemmän aikaa metsässä.
Naiset eivät myöskään ole yhtä aktiivisia metsänhoitotöissä tai puunmyynnissä, ja heillä on harvemmin päivitetty metsäsuunnitelma.
Ero selittyy Juulia Kuhlmanin osittain naisten näkemyksillä siitä, että aktiivinen metsänomistajuus kattaa paljon muutakin kuin vain taloudellisten arvojen turvaamisen. Esimerkiksi perintöön liittyvät tavoitteet ovat keskimääräisesti naisille tärkeämpiä.
Kuhlmanin tutkimuksen tulokset haastavat nykyistä metsänomistajatutkimusta, joka on keskittynyt pääasiassa taloudellisiin tavoitteisiin ja aktiviteetteihin. Tutkimus perustuu Metsänomistaja 2020 -projektissa kerättyyn kyselydataan sekä 22 haastatteluun.
”Naismetsänomistajat kokivat metsänomistamiseen liittyvät neuvot ja ohjeet ajoittain niin sekaviksi ja haastaviksi, että he turvautuivat metsäalan koulutukseen selvitäkseen metsänomistajuudesta. Tämä tulos viittaa siihen, että metsäalan neuvonnassa on parantamisen varaa”, Kuhlman toteaa.
Kuhlmanin mukaan nykyinen keskustelu painottuu talousarvoihin, jolloin monet metsänomistajat jäävät arvoineen huomiotta. Laajempi ymmärrys metsänomistajien erilaisista tavoitteista voi edesauttaa metsäkeskustelun rakentamista tasapuolisemmin ja vastaamaan paremmin nykyisiin haasteisiin.
Paikoin hyvinkin kärjistyneeseen metsäkeskusteluun tarvitaan Kuhlmanin monipuolista näkökulmaa, joka ottaa huomioon metsänomistajien moninaiset arvot ja tavoitteet. Erityisesti niille metsänomistajille, joilla ei ole pääsyä luotettavaan neuvontaan, tämä tutkimus voi antaa tukea päätöksenteossa.
MMM Juulia Kuhlman väittelee huomenna perjantaina Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa aiheesta ”Challenging the concept of active forest ownership: the perspective of women forest owners in Finland.”
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Naisiin pyritään vaikuttamaan monin tavoin. Syksyllä 2018 Kotiliedessä oli aukeaman kokoinen ”mainos”, siis Arvometsä Oy:n markkinoimaa jatkuvaa kasvatusta estottomasti ylistävä juttu.
Metsäkeskusteluissa ja valistuksessa on liian vähälle jäänyt metsien yhteiskunnallinen merkitys. Siis vaikutus työllisyyteen, kansantuloon ja ilmastoon. Varmasti monen metsänomistajan ymmärrys siitä, mihin kaikkeen hänen päätöksensä tai päättämättömyytensä, vaikuttaa, lisääntyisi. Luulenpa, että sillä olisi positiivinen vaikutus myös metsäkauppoihin. Nythän monet pitävät hienona asiana sitä, että jättävät metsänsä hakkaamatta. Tämä ei kuitenkaan estä heitä käyttämästä muiden metsien puista valmistettuja tuotteita.