Metsähakkeen toimitusketjujen uudelleenjärjestelyt voisivat parantaa toiminnan tuottavuutta merkittävästi ja vähentää toiminnan kausittaisuutta, tutkija Kari Väätäisen väitöskirjassa arvioidaan.
Tutkimuksessa tarkasteltiin useita eri vaihtoehtoja toiminnan tehostamiseksi. Esimerkiksi voimalaitoksen polttoaineen vastaanottojärjestelmän uudelleenjärjestelyillä metsähake- ja turverekkojen jonotusaikoja saatiin lyhennettyä 6-20 minuuttia. Saapumisaikaikkunaan perustuva aikataulutus osoittautui järkeväksi kovimpien kulutushuippujen aikana.
Kun terminaalivarastointia käytettiin osana metsähakkeen toimituksia käyttöpaikalle, mahdollistui tasaisempi haketus- ja kuljetustoiminta vuoden ympäri. Se puolestaan lisäsi kaluston käyttöastetta ja paransi toimitusvarmuutta.
Tienvarsivarastojen ohjaukseen kehitettiin uusi valintamenetelmä. Sen avulla toimitusketjun tuottama energiamäärä nousi jopa 8 prosenttia ja toimituskustannukset laskivat 7 prosenttia.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että hakkeen proomukuljetukset Saimaalla ovat kilpailukykyisiä maantiekuljetuksiin verrattuna jo 150 kilometrin kuljetusmatkoilla. Tässä edellytyksenä on, että voimalaitos on vesireittien äärellä ja vesikuljetukset toimisivat yhtäjaksoisesti reittien ollessa avoinna.
Väätäisen väitöskirja tarkastetaan perjantaina (23.2.) Itä-Suomen yliopistolla.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.