Uusi Vectron vetää enemmän – veturi kiskoo jopa 27 raakapuuvaunua

VR:n uudet veturit tehostavat puun rautatiekuljetuksia.

Vectron-veturi
Vectron-veturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin. (Valokuvaaja: Juho Kuva)

Pohjois-Suomen puukuljetuksiin saadaan lisää tehoa, sillä VR on ottanut tällä viikolla käyttöön uudet Vectron-sähköveturit. Ne pystyvät vetämään aiempaa suurempaa, jopa 2 500 tonnin tavarajunaa. Tämä mahdollistaa noin 23 prosenttia suuremmat raakapuukuljetukset samalla junamäärällä kuin aiemmin.

Uudet veturit liikennöivät aluksi Patokangas–Kemi-rataosuudella. Siellä Vectron vetää perässään 27 raakapuuvaunua, mikä on viisi vaunua enemmän kuin aiemmin.

”Raakapuuliikenne on meille erittäin tärkeää, sillä noin kolmannes liikenteestämme on raakapuuta. Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin. Pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa samalla junamäärällä tai ajamaan vähemmän junia saman puumäärän kuljettamiseksi”, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

Yhtiön mukaan uusien vetureiden lisäksi puukuljetuksia tehostaa myös suoraviivainen kuljetusketju, jossa ei ole välikäsittelyjä. Vaunurunko liikkuu edestakaisin raakapuuterminaalin ja tehtaan välillä: näin vaunukierto on nopea, kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla eikä erillisiä dieselvetureita tarvita. Kun välivaiheita jää pois, aikaa säästyy.

VR on tilannut Siemensiltä kaikkiaan 80 Vectron-veturia. Ne toimitetaan Suomeen vuoteen 2026 mennessä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka