Metsälehteen yhteyttä ottanut metsänomistaja kertoi ostaneensa maaliskuussa kymmenen litran kannun Stihl-motomix-kaksitahtibensiiniä. Hän kertoi ihmetelleensä kanisterin voimakasta pullistumista. Lisäksi kanisteri vaikutti vajaalta. Myyjä oli vakuuttanut bensan olevan käyttökelpoista.
Kotona bensakannun kupeesta löytyi leima, 3/21, mikä kertoo, että bensiini on pakattu kolme vuotta sitten. Metsänomistaja päätti jättää bensan käyttämättä varovaisuussyistä. Virallista ”parasta ennen päivää” bensoille ei ole määritelty.
Vertasimme kolme vuotta vanhaa Motomix-kannua tänä vuonna pakattuun samanlaiseen. Punnitus paljasti, että vanhasta kannusta oli haihtunut melkoisesti bensaa.
Uusi kannu painoi bensoineen 7,45 kiloa, ja vanha 6,30 kiloa. Alkuperäisestä bensasta oli siis haihtunut yli 15 prosenttia eli pari raivaussahan tankillista.
”Turvallista käyttää”
Stihlin asiantuntija Mikael Gorski vakuuttaa, että haihtuminen ei heikennä bensan laatua ja aiheuta moottorivaurioiden riskiä.
”Öljyä ei haihdu, vain bensiiniä. Näin bensiinin öljypitoisuus kohoaa hieman, mutta siitä ei koidu vaaraa moottorille, koska Motomix-pienkonebensiiniin on sekoitettu Stihlin laadukkainta HP Ultra kaksitahtiöljyä.”
Gorskin mukaan bensan haihtuminen kannujen muovimateriaalin läpi on tunnettu ilmiö, joka koskee kaikkien valmistajien pienkonebensoja. Vuosittain pakkauksista haihtuu mittavia määriä bensiiniä.
”Lukijanne ostama polttoainekanisteri on valmistettu Stihlin aiemmin käyttämällä Monolayer HDPE -tekniikalla ja tällaisen pakkauksen läpi haihtuu noin 90 millilitraa bensaa kolmessa kuukaudessa. Tietääkseni myös muut valmistajat käyttävät samanlaista materiaalia.”
Hänen mukaansa Stihlin uudet 5:n, 10 ja 25 litran bensakanisterit valmistetaan uudella Multilayer rPE -materiaalista jonka läpi bensaa ei pääse haihtumaan.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.