Uruguayn uusi sellutehdas kohensi UPM:n tulosta, puumarkkinat pysyivät kireinä

Liikevoitto parani viidenneksellä edellisvuodesta, metsäyhtiöstä kerrotaan.

Metsäyhtiö UPM paransi viime vuonna tulostaan. Vertailukelpoinen liikevoitto kohosi 1,2 miljardiin euroon, mikä on runsaan viidenneksen enemmän kuin edellisvuonna. Liikevaihto sen sijaan laski prosentin 10,3 miljardiin euroon.

”Vuonna 2024 tuloksemme parani edellisvuodesta Uruguayn uuden sellutehtaan ja kehittyneiden materiaalien liiketoimintojen hieman parantuneiden toimitusmäärien ansiosta. Tuotemarkkinoidemme elpyminen kuitenkin hidastui vuoden jälkipuoliskolla”, toteaa yhtiön toimitusjohtaja Massimo Reynaudo tiedotteessa.

Reynaudon mukaan puumarkkinat olivat Suomessa edelleen rakenteellisesti kireät, mikä pitää puukustannukset korkeina ja saatavuuden rajallisena. Yhtiö otti viime vuonna käyttöön uuden toimintamallin, jonka ansiosta hyväkuntoisia sellutehtaita on onnistuttu ajamaan kannattavasti, vaikka puukustannukset ovat korkeat ja sellun hinnat alhaiset.

Yhtiön liiketoiminta-alueista UPM Fibresin toimitusmäärät jatkoivat kasvuaan neljännellä vuosineljänneksellä, mutta sellun myyntihinnat olivat alhaisella tasolla. UPM Raflatacin, UPM Specialty Papersin ja UPM Plywoodin toimitusmäärien hidas elpyminen jatkui. UPM Communication Papersissa graafisten paperien markkinat normalisoituivat ja toimitukset vähenivät. UPM Energyssä sähkön hinnat nousivat edellisistä vuosineljänneksistä. Kehittyneiden biopolttoaineiden markkinat jatkuivat haastavina, Reynaudo kertoo.

Aihetta iloon ja tuskaan

Kaikki erät huomioon ottava viimeisen rivin nettotulos nousi lähes 70 miljoonalla 463 miljoonaan euroon.

Siinä on aihetta iloon ja tuskaan.

Tuloksessa on mukana Suomessa olevan metsäomaisuuden käyvän arvon muutos 105 miljoonaa euroa. Ilman metsien arvonnousua tulos olisi supistunut 35 miljoonalla.

Kun arvon muutos kirjataan taseeseen eli omaisuuteen, niin nousu pitää kirjata myös tulokseen. Tuloksesta pitää maksaa verot ja korkeat puunhinnat ovat selluntekijöille nyt tuskaa.

UPM:n liikevaihdosta kolmasosa on sellua. Hinnat eivät nyt suosineet, mutta ilmassa on orastavaa nousua. Merkittävä kilpailija eli maailman suurin sellunvalmistaja, brasilialainen Suzano on ilmoittanut hinnankorotuksista sekä Euroopassa että Kiinassa.

Mitä iso edellä, sitä UPM perässä, jos selvästi yli kymmenen miljardin liikevaihtoa tekevästä yrityksestä voi niin sanoa. UPM arvioi, että 50 euron korotus sellun tonnihinnassa vaikuttaa liiketulokseen 170-270 miljoonalla eurolla. Tuoreet tonnihinnat ovat olleet havusellulla 1500 ja lehtisellulla tuhannen euron tietämissä.

UPM:n tunnuslukuja vuosilta 2022–2024

202420232022
Liikevaihto, milj. €103391046011720
Liiketulos, milj. €6046081974
Tulos, milj. €4633941556
Tulosprosentti4.43.713.2
Omavaraisuus, %60.562.457.9
Henkilöstö158271657317236

Väliotsikon jälkeinen osa lisätty 5.2. klo 13.05

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa

Keskustelut