Metsäyhtiö UPM:n alkuvuosi sujui sikäli hyvin, että lähes kaikilla yhtiön tuotteilla oli menekkiä. Sellun, sahatavaran ja biopolttoaineiden kysyntä oli hyvää, ja sellun hinnat nousivat ennakoitua nopeammin. Tarramateriaalien ja erikoispaperien markkinat jatkuivat vahvoina. Jopa graafisten papereiden valmistuksessa yllettiin voitolliseen tulokseen, vaikka hinnat ja kysyntä laskivat.
Yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto pysytteli vuoden takaisella tasolla 279 miljoonassa eurossa. Liikevaihto sen sijaan laski 2 prosenttia 2,2 miljardiin euroon alentuneiden graafisten paperien hintojen ja epäsuotuisten valuuttakurssimuutosten seurauksena.
”Tuloksemme nousi pandemiaa edeltäneelle tasolle, ja yhtiön kasvuhankkeet etenivät aikataulussa ja budjetissa. Kaiken kaikkiaan hyvä alku vuodelle”, yhtiön toimitusjohtaja Jussi Pesonen arvioi.
Yhtiö ennakoi maailmantalouden elpyvän tänä vuonna. Elpyminen merkitsee myös kustannusten nousua, UPM aikookin jatkaa marginaalien hallintaa tuotteiden hinnoittelulla, tuotteiden ja markkinoiden optimoinnilla, tuotantolaitosten tehokkaalla käytöllä.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.