Puumarkkinat ovat toimineet viimeiset kolme vuotta kohtuullisen hyvin, UPM:n metsäjohtaja Sauli Brander arvioi. Tästä kertoo se, että sekä hinnat että ostomäärät ovat olleet tasaisia.
”Tänä vuonna kaupantekoon tosin herättiin hitaasti kesälomien jälkeen”, Brander arvioi.
UPM:llä on tarvetta kaikille puutavaralajeille. Talvileimikonkin voi vielä saada kaupaksi, mutta erityisesti kysyntää on kuusitukille.
Suurempia pulmia puumarkkinoilla Brander ei tällä hetkellä näe, mutta isona haasteena on metsäteollisuuden uusista investoinneista seuraava ostomäärien kasvattaminen 15 prosentilla. Siihen ei riitä yksi keino, vaan tarvitaan useampia konsteja, hän katsoo.
UPM on jo lisännyt ostojaan reilulla miljoonalla kuutiolla vuodessa tehtaidensa tehostamistoimien takia. Jahka Kymin tehtaan tehostamisinvestointi valmistuu, puun käyttö nousee vielä 500 000 kuutiota vuodessa. Kymissä lisäys on lähinnä koivukuitua. Tuolloin yhtiö käyttää Suomessa reilut 19 miljoonaa kuutiota puuta vuodessa.
”Käytetystä puusta noin 10 miljoonaa kuutiota tulee yksityismetsistä. Siitä meidän sopimustilojen osuus on noin puolet”, Brander kertoo.
METSÄLEHTI
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.