Tutkimus: Biometaanin liikennekäyttöä hidastavat erilaiset rajoitukset ja kysynnän puute

Tuotantokustannukset arvioitiin kilpailukykyisiksi dieseliin nähden.

Noin puolet Suomen raskaasta liikenteestä voisi kulkea biometaanilla vuoteen 2030 mennessä, Tampereen yliopiston tuoreessa tutkimuksessa arvioidaan. Näin raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voitaisiin puolittaa. Biometaani on yhteensopiva maakaasukäyttöisten infrastruktuurien ja tekniikoiden kanssa, mikä mahdollistaa suuren osan fossiilisten polttoaineiden korvaamisesta liikenteessä.

Suomen liikennebiokaasun potentiaaliksi laskettiin 9,5 terawattituntia. Hintakin olisi kilpailukykyinen: tuotantokustannukseksi arvioitiin 81–190 euroa megawattitunnilta, dieselin nykyinen kuluttajahinta on noin 152 euroa megawattitunnilta.

Suomessa biokaasua käytetään kuitenkin vähän tekniseen tuotantopotentiaaliin nähden – sekin vähäinen määrä menee lähinnä sähkön ja lämmön tuotantoon, tutkimuksessa todetaan.

”Tällä hetkellä biometaanin käyttöä liikennepolttoaineena Suomessa hidastavat useat rajoitukset. Niiden poistaminen edellyttää kokonaisvaltaisempaa kuvaa biokaasusektorin toiminnasta ja määrätietoisempaa politiikkaa”, sanoo energiapolitiikan tutkija Kalle Aro Tampereen yliopistosta.

Hänen mukaansa ongelmana on myös rajallinen polttoaineinfrastruktuuri ja kysynnän puute liikennealalla.

Biometaania voidaan tuottaa jätteistä ja tähteistä kuten lietteestä ja maatalouden tai metsätalouden jätteistä. Näiden sivuvirtojen hyödyntämisellä polttoaineena ei ole merkittäviä vaikutuksia hiilinieluun.

Tutkimus on osa Tampereen yliopiston koordinoimaa EL-TRAN-hanketta. Se edistää ratkaisuja ilmastoneutraalimpaan sähköjärjestelmään siirtymiseksi ja esittää tiekartan siirtymän edellyttämälle yhteiskunnan kokonaismuutokselle.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka