Metsäyhtiö UPM teki huhti-kesäkuussa 307 miljoonaa euroa voittoa, mikä on yli puolet enemmän kuin vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä. Myös liikevaihto kasvoi 2 384 miljoonaan euroon.
Sellun ja sahatavaran hintojen jyrkkä nousu tuotti Biorefining-liiketoiminta-alueen kaikkien aikojen parhaan toisen vuosineljänneksen tuloksen. Tarrojen ja erikoispaperin kysyntää vahvistivat verkkokaupan ja päivittäistavarakaupan trendit, mutta tulos on myös jatkuvien tehokkuustoimien ansiota, totesi UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen.
Graafisten paperien kysyntä kasvoi viime vuoden vastaavasta ajasta liki kolmanneksen. Viime vuonna huhti-kesäkuussa koronapandemian sulkutoimet olivat varsin laajoja, mikä vaikutti yhtiön mukaan erittäin negatiivisesti graafisten paperien kysyntään.
UPM ilmoitti toukokuussa myyvänsä Shottonin sanomalehtipaperitehtaan Iso-Britanniassa. Uruguayssa UPM:n rakennushankkeiden kerrotaan etenevän suunnitellusti.
”Kaiken kaikkiaan liiketoimintomme onnistuivat toisella vuosineljänneksellä erinomaisesti nopeasti muuttuvilla markkinoilla, joilla hinnat ja kysyntä nousivat. Olen vakuuttunut, että Biofore-strategiamme luo pitkän aikavälin arvoa maailmassa, jossa niin kuluttajat, yritykset kuin valtiotkin etsivät aktiivisesti kestäviä ratkaisuja”, totesi Pesonen.
Yhtiö arvioi sellun hinnan pysyvän korkealla koko loppuvuoden, mutta myös raaka-aineiden hintojen nousevan.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.