Maanteiden päällystysmäärä laskee tänä vuonna reippaasti. Väylävirasto arvioi määrän jäävän 1 500 kilometriin, kun viime vuonna päästiin vielä 2 400 kilometriin.
Lasku selittyy sekä rahoituksen pienentymisellä että kustannusten nousulla.
”Lukema tarkentuu vielä kevään aikana, kun lopullinen hintataso selviää kilpailutusten edetessä. Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta tiedotteessa.
Suomessa on päällystettyjä maanteitä lähes 52 000 kilometriä. Viime vuoden lopulla niistä oli huonokuntoisia 8 000 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelka kasvaa edelleen, eli koko tieverkkoa ei pystytä pitämään hyvässä kunnossa, Väylävirasto korostaa.
Viraston mukaan tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän päästiin viimeksi vuonna 2020.
Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä – noin 10 000 kilometriä – pyritään ylläpitämään nykykunnossaan.
”Vähäliikenteisellä tieverkolla kunto heikkenee edelleen ja on odotettavissa, että väylien ikääntyessä tarve kalliimmalle peruskorjaukselle on tulevina vuosina suuri”, Anttila toteaa.
Väyläviraston karttapalveluun päivitetään tiedot varmistuneista päällystystöistä kevään aikana.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.