Stora Enson puut kulkevat jättirekalla Itä-Suomessa

Kari Malmstedtin HCT-rekka kuljettaa neljänneksen enemmän puuta kuin perinteinen tukkirekka.

hct-rekka
Malmstedtin HCT-rekka on 32 metriä pitkä, kun normaalisti tukkirekat ovat maksimissaan 25 metriä pitkiä. Yhdistelmää voi ajaa myös tavallisena 76-tonnisena rekkana ilman viimeistä perävaunua.

HCT-rekkojen määrä Suomen maanteillä kasvoi yhdellä, kun Etelä- ja Itä-Suomessa toimiva Kari Malmstedt Oy aloitti puunkuljetukset uudella tukkirekalla. Auto kuljettaa puuta Stora Enson Itä-Suomen tehtaille. Se saa ajaa vain tietyillä, ennalta sovituilla reiteillä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myönsi 92-tonniselle, 32 metriä pitkälle ajoneuvoyhdistelmälle poikkeusluvan kesällä ja rekka rakennettiin kesän ja alkusyksyn aikana. Auto katsastettiin lokakuun lopulla.

”Testiajot ovat sujuneet suunnitelmien mukaan ja lastauksissa kaikki on mennyt niin kuin pitääkin. Kuljettajien kanssa olemme erittäin tyytyväisiä pitkän kehitystyön tulokseen”, enonkoskelainen kuljetusyrittäjä Kari Malmstedt kertoo.

HCT-rekalla (high capacity transport) voi ajaa neljänneksen suuremman puukuorman kuin perinteisellä tukkirekalla. Kun puita kulkee kerralla enemmän, päästöjen ja kuljetusten määrä vähenee.

Tällä hetkellä liikenteessä on Trafin mukaan poikkeusluvilla yhteensä 49 HCT-rekkaa.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka