Stora Enso: HCT-rekalla voidaan säästää merkittävästi polttoainetta

Tutkimuksen mukaan 92-tonninen jättirekka oli polttoainetehokkuudessa yli 10 prosenttia parempi kuin 76-tonninen rekka.

Kari Malmstedt Oy:n HCT-ajoneuvoyhdistelmä otettiin käyttöön Stora Enson puukuljetuksissa vuonna 2018. (Kuva: Stora Enso)
Kari Malmstedt Oy:n HCT-ajoneuvoyhdistelmä otettiin käyttöön Stora Enson puukuljetuksissa vuonna 2018. (Kuva: Stora Enso)

Puunkuljetus suurilla HCT-rekoilla (high capacity transport) toi selviä säästöjä polttoainekuluissa, Stora Enso ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta selviää. Tutkimuksessa selvitettiin kahden eri puutavara-autoyhdistelmän – 92-tonnisen HCT-rekan ja tavallisemman 76-tonnisen rekan – polttoainetehokkuutta puolentoista vuoden ajan.

HCT-rekka oli polttoainetehokkuudessa yli kymmenen prosenttia parempi kuin 76-tonninen.

”Tulokset osoittavat, että HCT-ajoneuvoyhdistelmällä voidaan säästää merkittävästi polttoainetta ja siten vähentää päästöjä, mikä pienentää hiilijalanjälkeä”, sanoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

Jos Stora Enson kaikki puukuljetukset terminaalien ja tehtaiden välillä voitaisiin siirtää tavallisista rekoista HCT-rekkoihin, polttoainetta säästyisi noin 250 000 litraa vuodessa.

”Se on luku, joka osoittaa HCT-ajoneuvoyhdistelmän verrattomat hyödyt niin kustannusten kuin ympäristön kannalta”, Kuusisto sanoo.

Tutkimuksessa ajettiin 100–300 kilometrin ajomatkoilla Itä-Suomessa. Seurannassa oli yli tuhat kuorman kuljetusta, kaikkina vuodenaikoina, niin kuitupuu- kuin tukkikuormia.

Terminaalilta tehtaalle

HCT-ajoneuvoyhdistelmä on 32 metriä pitkä, kun normaalisti puutavararekat ovat maksimissaan 25 metriä pitkiä. HCT-yhdistelmä tarvitsee liikennöintiin poikkeusluvan ja sillä saa ajaa vain tietyillä, ennalta sovituilla reiteillä.

Stora Enson HCT-rekat kuljettavat puuta välivarastopaikoilta eli terminaaleilta tehtaalle.

”HCT:llä kuljetetaan puuta isoilla teillä. Metsäautoteiden varrella tarvitaan pienikokoisempaa 76-tonnista ajoneuvoyhdistelmää, joka voi kuljettaa puut joko terminaaliin tai sitten tehtaalle asti”, tutkimuksessa mukana ollut kuljetusyrittäjä Kari Malmstedt kertoo.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka