Stihl esitteli ensimmäisen akkukäyttöisen metsäraivurinsa, kauppoihin saha tullee helmikuussa

Stihl FSA 400 K vetää moottoriteholtaan vertoja sylinteritilavuudeltaan 45-kuutioisille bensaraivureille.

Uuden akkuraivurin hintaa ei ole vielä vahvistettu. (Kuva: Stihl)
Uuden akkuraivurin hintaa ei ole vielä vahvistettu. (Kuva: Stihl)

Stihl esitteli viime viikolla tuotepäivillään koko joukon uutuuksia, joista metsänomistajan näkökulmasta kiinnostavin on uusi – ihan oikea – akkukäyttöinen metsäraivuri.

Tähän mennessä akkuraivurit on suunniteltu ensisijaisesti pihanhoitoa varten. FSA 400 K on toista maata, kuten mallimerkintä K kertoo. Sahassa on lyhyt, vahvarakenteinen runkoputki. Saharungon lyhyys helpottaa sen käsittelyä tiheän puuston seassa.

Moottorin tehoksi ilmoitetaan 2 kilowattia, mikä vetää vertoja sylinteritilavuudeltaan 45 kuutiosenttimetrin bensaraivureille. Teräakselin suurimmaksi pyörimisnopeudeksi luvataan 9 400 kierrosta minuutissa.

Malliston tehokkaimman Stihl AP 500 S -akun kanssa raivuri painaa yhdeksän kiloa. Se on hieman vähemmän kuin keskikoisten bensaraivurien paino.

Saha voidaan varustaa joko 200-millisellä tai 225-millisellä terällä. 

Alustavan tiedon mukaan Stihl FSA 400 -mallit tulisivat myyntiin ensi vuoden helmikuun lopulla. Sahan hintaa ei ole vielä vahvistettu. Siihen suositeltu, Stihlin malliston tehokkain AP 500 S -akku maksaa vajaat 500 euroa.

Tulossa huippukevyt ja tehokas moottorisaha

Tuotepäivillä esiteltiin myös uusi bensiinimoottorisaha Stihl MS 400.1. Sylinteritilavuudeltaan 62,6 kuutiosenttimetrin uutuus päihittää muut 60-kuutiosenttimetrin tehollaan, joka on 3,9 kilowattia. Saha on tarkoitettu ammattimetsureille ja puunhoitajille.

Stihl MS 400.1:n teho-paino -suhde on kokoluokkansa paras. (Kuvaaja: Stihl)

Tehopakkaus on puristettu entistä keveämpään pakettiin. Sahan ilmoitettu paino ilman terälaitetta on 5,5 kiloa. Se on vähemmän kuin muilla saman kokoluokan sahoilla.

Myös MS 400.1 on alustavan tiedon mukaan tulossa kauppoihin ensi vuoden huhtikuussa. Senkään hintaa ei ole vahvistettu.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka

Keskustelut

Kuvat