Käynnissä oleva poliittinen lakko ei saa vaarantaa elintärkeitä kuljetuksia, Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry eli SKAL toteaa. Kriittisiksi on määritelty muun muassa elintarvike- , lääke- ja potilasnäytekuljetukset.
Kumipyöräliikenne on riippuvainen keskeyttämättömästä polttoainejakelusta, josta on nyt huolehdittava. SKAL ehdottaa, että polttoainejakelu rajattaisiin lakon ulkopuolelle. Aiemmin Huoltovarmuuskeskus on vaatinut samaa.
”Jos polttoaineen saatavuus heikkenee, tulisi tavaraliikenne nostaa prioriteettilistan kärkeen ja varmistaa kuljetusten jatkuvuus”, sanoo SKALin vt. puheenjohtaja Jari Välikangas tiedotteessa.
Vaikka kuljetusyritykset eivät ole nykyisten lakkojen kohteena, lakot vaikuttavat silti myös kuljetusalaan.
”Jokainen lakko on ikävä asia. Niin myös tämä poliittinen lakko, mutta tavaraliikenne on pidettävä mahdollisimman hyvin käynnissä”, Välikangas toteaa.
Lakon vaikutukset koskettavat kuljetusyrityksiä eri tavoin. Selvää on, että esimerkiksi satamien konttiliikenteen harjoittajilla ja toimintansa seisauttaneita tuotantolaitoksia palvelevilla kuljetusyrityksillä on haasteita, SKAL:ista kerrotaan.
Lisää aiheesta: Lakot jatkuvat ensi viikonkin, puut eivät edelleenkään kulje rautateillä
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.