Pian Etelä-Suomen halki voi huristella E18-moottoritietä pitkin Turusta Vaalimaalle. 30 vuotta puusiltoja valmistanut Versowood Oy teki paljon töitä sen eteen, että edes osa moottoritien ylittävistä 200 sillasta olisi puurakenteisia.
Yksi saatiin, ja siihenkin tuli kansi betonista.
”Ongelmana on, että meiltä puuttuu yhteinen tahto ja vähättelijöitä riittää”, Versowood Oy:n toimitusjohtaja Ville Kopra harmittelee.
”Ei puusiltaa voi verrata erikoiskohteena betonisiltaan, ja sitten ampua alas. Pitää verrata investointi- ja käyttökustannuksia, sekä sillan käyttöikää koko sen elinkaaren ajalta. Oikein käytettynä puu ei ole silloissa sen kalliimpaa kuin muutkaan materiaalit.”
Yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta myöntää, että monille siltoja rakentaville urakoitsijoille puu on vieraampi materiaali kuin teräs tai betoni.
”Monesti on helpompaa rakentaa tutulla ja turvallisella tavalla. Rakentajilla on suuri valta asiassa. Muiden hankkeiden tiimoilta on tullut myös epäilyjä siitä, että rakentajan kate jää pienemmäksi silloin, jos paikalle tuodaan valmis puinen silta.”
Torkkeli muistuttaa, että puusiltoja rakennetaan kuitenkin koko ajan. Niistä on sekä huonoja että hyviä kokemuksia. Kokemusperäinen tieto liittyy pääosin vanhoihin, ehkä joskus 60-luvulla rakennettuihin siltoihin.
Lue lisää huomenna torstaina ilmestyvästä Metsälehdestä.
METSÄLEHTI
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.