Puuliiton hallitus tyrmää julkisuudessa esitetyt tiedot, joiden mukaan hallitus oli lakkauttamassa verovapaat kilometrikorvaukset osana liikenneuudistusta.
”Puuraaka-aineen teolliseen tuotantoon saamisen ensimmäinen edellytys on se, että metsäkoneenkuljettajat ja metsurit pääsevät taipaleiden takana sijaitseville työmaillensa. Siinä savotassa eivät hallituksen hahmottelemat työsuhdematkaliput auta, vaan metsäpalstoille pääsemiseksi tarvitaan autoa”, Puuliiton tiedotteessa todetaan.
Puuliiton mukaan verovapaiden kilometrikorvausten poistaminen merkitsisi väistämättä matkakustannusten korvausten sysäämistä yritysten harteille.
”Metsurit ja metsäkoneenkuljettajat eivät nimittäin varmasti suostu siihen, että julkisen liikenneverkon ulkopuolella olevat päivittäiset ja usein verrattain pitkät työmatkat maksettaisiin omasta pussista”, tänään kokoontunut Puuliiton hallitus toteaa.
Myös kilometrikorvausten verolle laittaminen olisi heikennys, jolla on laajemmat kytkennät sosiaaliturvaan.
”Jos verotus tehtäisiin palkkatulon mukaisesti, leikkautuisi kilometrikorvaus merkittävästi, esimerkiksi 30 prosentilla. Tämän seurauksena käynnistyisi varmasti keskustelu siitä, että verotettu kilometrikorvaus pitää ottaa huomioon eläketuloja määriteltäessä ja huomioida sosiaaliturvassa, kuten esimerkiksi ansiosidonnaisessa työttömyysturvassa.”
METSÄLEHTI
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.