Talviaikainen puunkorjuu on riippuvainen väliaikaiseksi rakennetuista talviteistä. Yhteensä talviteitä on rakennettu tänä talvena valtion maille lähes 700 kilometriä, joista Pohjanmaa-Kainuun alueella on käytössä 180 kilometriä ja Lapissa 500 kilometriä. Etelä-Suomessa talviteiden käyttö on harvinaista.
”Talvitiet ovat etenkin Pohjois-Suomessa erittäin tärkeitä puunkorjuun kannalta: Lapissa melkein puolet puunkorjuusta tehdään talviteitä pitkin. Talvitiekausi kestää tyypillisesti marraskuulta huhtikuulle”, kertoo tiedotteessa Metsähallitus Metsätalous Oy:n korjuupäällikkö Juho Hiltunen Lapin alueelta.
Kuluva talvi on ollut ollut talviteiden kannalta erinomainen aikaisin tulleiden pakkasten vuoksi.
”Talvitiekohteille on päästy tänä talvena korjaamaan puuta huomattavasti aiemmin kuin normaalisti, ja myös puiden kaukokuljetukset voitiin aloittaa hyvissä ajoin, sillä tiet jäätyivät nopeasti puutavara-autolla ajettavaan kuntoon”, huomauttaa Metsähallitus Metsätalous Oy:n korjuupäällikkö Ari Pasanen Pohjanmaa-Kainuun alueelta.
Talvitien pohja perustetaan kangasmetsään tai suolle tiivistämällä lunta, tasaamalla tiepohjat kaivinkoneella tai puskutraktorilla, tai levittämällä piennarojista maata tieuralle. Tämä mahdollista maan jäätymisen riittävän syvälle, jotta maa jaksaa kantaa metsäkoneet ja puutavara-autot.
Tilapäisten talviteiden rakentaminen on taloudellista, sillä pysyvän metsäautotien teko vaatii esimerkiksi murskeen ajamista ja tien kunnostusta. Lisäksi talviteistä jää luontoon vain vähän jälkiä, jotka nekin häviävät pikkuhiljaa lähes näkymättömiin.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.