Jyväskylä–Tikkakoski-moottoritien työmaalle kohoaa parhaillaan 3,5 kilometriä pitkä, kuusesta valmistettu meluseinä. Erityistä moduuleista koottavassa seinässä on, että se ei sisällä kestopuun kyllästeitä.
Uutta on myös teollinen valmistusprosessi, joka mahdollistaa puisten meluseinien laajemman käytön teiden uudistuksissa.
Kyllästämättömät, kuusimoduuleista koostuvat meluseinät on kehittänyt keiteleläinen Sepa Oy.
”Haluamme edistää kotimaisen puun käyttöä, mutta aiemmin puisissa meluseinissä ei olla päästy suurten tietyömaiden tarvitsemiin määriin valmiita moduuleja. Puuseiniä on tehty pienimuotoisemmin, osittain paikan päällä, sanoo Nelostien moottoritiehankkeen tilaajan”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen.
”Nyt moduulit ovat aina samanlaisia, kuivia ja kerralla valmiita. Ne ovat saatavilla varastotuotteina, ja niiden pystytys on nopeaa”, Niskanen jatkaa.
Moduulit ovat noin 6,5 metriä pitkiä ja 2,5–3,3 metriä korkeita valmiselementtejä. Ulkoverhous on kuusta ja sisärakenne havuvaneria. Puuosien välissä olevat ilmakennot tehostavat äänen eristystä.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.