MTK: Polttoainehintojen nousu vaarantaa kannattavuuden ja voi vähentää korjuuta

On oltava valmius päivittää sopimuksia ja ottaa muuttunut kustannustaso huomioon, MTK:n metsäjohtokunta vaatii.

Ukrainan sota on lisännyt suomalaisen puun tarvetta. Kotimainen puu riittää turvaamaan metsäteollisuuden ja energialaitosten tarpeet, MTK:n metsäjohtokunta arvioi. Korjuussa ja kuljetuksissa on kuitenkin luvassa pulmia: polttoainekustannusten voimakas nousu vaarantaa kannattavuuden ja voi jopa vähentää puun korjuuta ja kuljetuksia.

”Puun hinnoittelussa sekä myös hallituksen päätöksillä on varmistettava koko ketjun kannattavuus metsästä tehtaalle”, sanoo metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.

Marttilan mukaan, on oltava valmiutta tarvittaessa päivittää olemassa olevia sopimuksia sekä huomioida muuttunut kustannustaso tulevissa neuvotteluissa. Kansallinen huoltovarmuus sekä puun tuonnin korvaaminen vaativat, että toiminta on kannattavaa kaikille.

Hallitus on kertonut pohtivansa keinoja logistiikan turvaamiseksi. Päätöksillä on kova kiire ja niitä on saatava voimaan nopeasti, johtokunta hoputtaa. Päätöksiä tarvitaan niin kuljetuskustannusten kohtuullistamisesta kuin keinoista tehostaa logistiikkaa tie- ja rautatieliikenteessä.

”Julkisuudessa on paljon keskusteltu tieliikenteen dieselistä. On tiedostettava, että työkoneissa käytettävän polttoöljyn hinta on noussut jopa voimakkaammin. Oma kysymyksensä on myös, pystytäänkö yllättävä AdBlue-ongelma ratkaisemaan”, Marttila sanoo.

Johtokunta muistuttaa, että akuutin kriisin hoitamisen lisäksi tulee panostaa myös pitkän aikavälin toimintaedellytyksiin esimerkiksi varmistamalla vähäliikenteisten ratojen liikennöitävyys ja riittävä lastauspaikkojen määrä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa