Liikennöinnin pysähtyminen Saimaan kanavassa uhkaa jättää Itä-Suomen vientiteollisuuden pussin perällä. Pohjois-Karjalassa vieraillut MTK:n metsäjohtokunta vaatiikin hallitukselta toimia ja panostuksia Itä-Suomen liikenneinfrastruktuuriin: suurimmat tie- ja rataverkon investointikohteet on selvitettävä ja varmistettava rahoituksen riittävyys myös alemmalle tieverkolle.
Lisäksi nyt on viimein toteutettava Joensuu–Kontionmäki-radan sähköistäminen ja Kymijoki–Mäntyharju-kanava.
Metsäjohtokunta vaatii hallitukselta ryhdikkäämpää linjaa myös EU-asioissa. Metsäpolitiikassa on luovutettu päätösvaltaa Euroopan unionille ja Suomelle on tarjottu luontoreservaatin rooli. Sellainen ei käy, MTK katsoo.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.