Dieselpolttoaineen ja työkoneissa käytetyn kevyen polttoaineen alemmat verokannat mahdollistavat Suomen metsäteollisuuden kilpailukyvyn, kirjoittaa Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola blogissaan.
Näkemys, jonka mukaan ne olisivat yritystukea, on hänen mukaansa kestämätö, koska EU:kaam ei määrittele niitä yritystueksi.
”Pitkät etäisyydet markkinoille ja ohuet kuljetusvirrat maan rajojen sisällä nostavat Suomen logistiikkakustannuksia keskeisiin kilpailijamaihin verrattuna. Teollisuuden ja kaupan logistiikkakustannuksista yli 40 prosenttia on kuljetuskustannuksia, ja niistä reilusti yli puolet kertyy kotimaan tiekuljetuksista”, Nietola kirjoittaa.
Kuorma-autoliikenteen kustannustaso on Nietolan mukaan noussut Suomessa yli 50 prosenttia vuosina 2001–2016.
”Polttoaineen osuus tiekuljetuskustannuksista on yli viidennes, ja raskaassa liikenteessä käytettävän polttoaineen verotus on Euroopan kireimpiä.”
”Metsäteollisuus ry pitää välttämättömänä dieselpolttoaineen ja työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn verotuksen säilyttämistä ennallaan. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan teollisuuden kustannuksia ei tällä hallituskaudella lisätä. Tästä on pidettävä kiinni.”
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.