HCT-yhdistelmiä on kokeiltu puutavaran ja hakkeen kuljetuksissa vuodesta 2014. Vuosien mittaan kokeiluihin on osallistunut lähes 20 erilaista, 84–104-tonnista puutavara- ja hakeyhdistelmää.
HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia yhdistelmiä.
Metsäteho on koonnut HCT-tutkimukset uuteen, kolmanteen yhteenvetoraporttiin. Sen mukaan HCT-yhdistelmät vähentävät esimerkiksi polttoaineen kulutusta ja siten kuljetusten CO2-päästöjä 4–11 prosenttia kuljettua tuoretonnia kohden. Vaikutus kuljetuskustannuksiin riippuu kuljetusmatkasta ja yhdistelmän koosta. Terminaaliyhdistelmien osalta kustannustehokkuuteen vaikuttaa toimintamalli, jota käytetään kuorman siirrossa metsäautosta terminaaliyhdistelmään. Parhaimmillaan kustannussäästö on 8–12 prosenttia kuljetettua kuutiota kohden.
Lisäksi havaittiin, että suuretkaan HCT-yhdistelmät eivät lisää paksupäällysteisten teiden uraantumista. Ohutpäällysteiden ja sorateiden osalta on parhaillaan käynnissä tierasitustutkimus, joten johtopäätöksiä tarkennetaan vuoden 2023 aikana. Siltojen osalta todettiin, että suurimmillaan HCT-yhdistelmät lisäsivät rasitusta 10 prosenttia (varsinkin pitkillä silloilla). Useimmilla 84-tonnisilla ja lyhyillä silloilla rasitusero jää pienemmäksi.
Sekin kävi ilmi, että suuremmat yhdistelmät helpottavat kuljettajapulaa. Yksi kuljettaja voi kuljettaa kerralla enemmän, toisaalta terminaaliyhdistelmiä voivat ajaa myös kuljettajat, joilla ei ole metsäpään ajokokemusta.
Yhdistelmien ei havaittu tuovan merkittäviä eroja liikenneturvallisuuteen esimerkiksi jarrutusmatkojen ja luiston osalta.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Painot ja kulut autoilijalle ovat kyllä nousseet kiitettävästi. Lisää rattaita ei ole kuljetustaksoissa näkynyt, päinvastoin.