Metsäautotien kustannuksia voidaan vähentää kantavuusmittauksilla

Metsäkeskus alkaa tänä syksynä testata, kuinka paljon silmämääräisesti tehdyt kantavuusarviot eroavat täsmällisten mittausmenetelmien tuloksista.

Suomen metsäkeskuksen mukaan metsäteiden rakentamisessa kannattaisi hyödyntää kantavuusmittausmenetelmiä. Tällä hetkellä esimerkiksi tielle tarvittavan murskeen tai muun päällysrakenteen määrä päätetään usein vain silmämääräisen arvion perusteella.

”Kantavuusmittaus voi tuoda selvää säästöä metsätiehankkeen toteutukseen. Säästö perustuu siihen, että mursketta ajetaan mittausten perusteella vain tarvittava määrä ja oikeisiin kohtiin. Mittausten perusteella saadaan varmuus tien todellisesta kantavuudesta ja säästöjä syntyy myös vältettyjen korjauskulujen kautta”, kertoo suometsien ja metsäteiden johtava asiantuntija Mika Nousiainen Suomen metsäkeskuksesta.

Metsätien perusparannus maksaa keskimäärin 15 000 euroa kilometriltä. Kantavuusmittauksen kustannukset ovat noin 1–2 prosenttia tiehankkeen kustannuksista. Nousiaisen mukaan kantavuuden mittaamiseen sopii hyvin painonpudotuslaite, jota käytetään yleisesti myös muussa tienrakennuksessa.

Metsäkeskus teettää tulevana syksynä kantavuusmittauksia uusille metsäteille. Tarkoituksena on selvittää, ovatko silmämääräisesti tehdyt päällysrakennemääritykset osuneet oikeaan. Mittausten odotetaan kannustavan metsätiehankkeiden toteuttajia ottamaan kantavuusmittaukset käyttöön nykyistä laajemmin.

Metsäautoteiden kunnostamiseen voi saada kemeratukea, mutta kantavuusmittauksille sitä ei ainakaan toistaiseksi myönnetä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka