EU:n meriliikenteeseen kaavailemat päästövähennystoimet uhkaavat poikia Suomelle satojen miljoonien eurojen vuotuiset lisäkustannukset vuoteen 2030 mennessä. Seuraavilla vuosikymmenillä kustannuslisä vielä moninkertaistuisi.
Meriliikenteen sääntelypäätös on tällä hetkellä Euroopan parlamentin ja jäsenmaiden käsittelyssä. Suomelle kyseessä on iso asia, sillä 85 prosenttia ulkomaankaupasta kulkee meritse.
Elinkeinoelämä ja ammattijärjestöt vetoavat hallitukseen, eduskuntaan ja Euroopan parlamentin jäseniin, jotta ne tekevät kaikkensa talvivaikutuksen kompensoimiseksi sekä kustannusvaikutusten ja epävarmuuksien lieventämiseksi.
Järjestöt ehdottavat kahdeksan toimenpidettä tilanteen korjaamiseksi. Esimerkiksi alusten jäissä kulun ja jäävahvisteisuuden aiheuttama lisäkustannus tulee hyvittää päästökauppa- ja meripolttoainedirektiiveissä täysimääräisesti. Lisäksi esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden raaka-aineiden laaja saatavuus on varmistettava kaikessa tuotannossa, merenkulun vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuutta ja hintaa on tarkasteltava säännöllisesti ja meripolttoaineiden verottomuus tulee säilyttää.
Vetoomuksen allekirjoittajina ovat muun muassa EK, Metsäteollisuus ry, Paperiliitto ja Teollisuusliitto.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Lentoliikenne on jo päästökaupan piirissä, meriliikenne ei voi jatkossa enää olla ulkona. Pitää vaan varmistaa, että biopolttoaineille ei tule mitään veroluonteisia maksuja ja puun käyttö biodieselin tekoon pitää nyt nähdä suurena mahdollisuutena. Samainen EU nyt vaan jostain syystä ei tunnu hyväksyvän lyhytaikaisia puusta valmistettavia tuotteita fossiilisten korvaajana.