Metsäalan kone- ja kuljetusyrittäjät ovat vakavasti huolissaan urakoinnin kannattavuuden kehityksestä, Koneyrittäjät ry kertoo. Kustannukset ovat kuluvan vuoden aikana nousseet liki viidenneksellä, mikä on kääntänyt yritysten tulokset alamäkeen.
Liiton mukaan asiakkaat metsäalalla ovat reagoineet nopeasti kustannuskriisiin, mutta reagointi on koskenut eniten vain polttoainetta.
”Muutkin kustannukset ovat olleet voimakkaassa nousussa ja niiden saamisessa urakoinnin hintoihin riittävästi ja nopeasti on ollut yleisesti ottaen haasteellista”, toteaa Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.
Kannattavuuden haasteita yrittäjät pohtivat aiemmin tällä viikolla Kuopiossa järjestetyssä Metsäalan kustannusriihessä. Tilaisuudessa tuli selvästi esille, että yrittäjät ovat tyytymättömiä yritystensä kannattavuuskehitykseen ja tulevaisuuden elinvoimaan: taloustilanne on tiukka ja uusia työntekijöitä vaikea löytää. Vaikka menestyjiäkin alalta löytyy, on tilanne keskimäärin haastava.
”Koneyrittäjiltä kysyttiin elokuussa, millainen motivaatio heillä on oman yritystoimintansa jatkon suhteen. Enemmistä vastaajista tuntee motivaationsa olevan joko heikko tai korkeintaan välttävä. Tämä on huolestuttavaa huomioiden, että metsäalalla näkymät ovat yleisesti ottaen valoisat”, Jaakkola kertoo.
Puunkuljetuspuolella hankala tilanne heijastuu lopettamisina sekä jo kolmatta vuotta jatkuvana investointilamana.
”Puunkuljetusautojen uusimisvauhti nykyisillä investointimäärillä on kymmenen vuotta, mikä on aivan liian pitkä aika”, sanoo Metsäalan Kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi.
Yrittäjät odottavat, että liitot viestivät asiakkaille koneyritysten kehnosta kannattavuuden kehityksestä. Asiakkaiden asema urakoinnin toimintaedellytyksiä luotaessa on tärkeä.
Lisää aiheesta: Puunkorjaajilla kriisikokous Kuopiossa, aiheena tiettävästi toiminnan heikko kannattavuus
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.