Työkoneiden päästövähennyslaitteiden toiminnassa on pulmia, Koneyrittäjien kyselystä selviää. Liiton teettämän kyselyn mukaan kolmanneksella koneyrityksistä oli normaalista poikkeavia ongelmia päästövähennyslaitteiden toiminnassa. Näistä edelleen kolmannekselle ongelmat olivat toistuvia. Pulmia oli niin puunkorjuun, metsänparannuksen kuin maanrakennuksen ja energian toimialoilla.
Kyselyyn vastasi 224 koneyritystä.
”Vaikka talvi on ollut etenkin Etelä-Suomessa poikkeuksellisen leuto, yli puolet vastaajista on joutunut korjaamaan päästövähennyslaitteita kuluneen talven aikana. Ongelmia kokeneista yrittäjistä 87 prosenttia raportoi, että päästövähennyslaitteiden vikaantuminen on yleisempää kylminä vuodenaikoina”, sanoo Koneyrittäjien kehittämispäällikkö Juha Saarivuori tiedotteessa.
Yrittäjien mukaan päästövähennyslaitteiden korjaus on kallista puuhaa. Yhden koneen laiteiden korjaukseen on voinut upota tuhansia euroja, lisäksi kuluja tulee kaluston seisottamisesta.
Yhden lisäaineliuoksen monopoli
AdBlue-lisäaine on urealiuos, jota käytetään vähentämään typenoksidipäästöjä dieselmoottoreissa. Liuoksen pakkasenkestävyys on -11 astetta. Aineen heikon pakkasenkestävyyden arvioidaan olevan suurin syy päästövähennyslaitteiden vikaantumiseen Suomessa.
EU:n pitää normeja asettaessaan varmistaa, että niiden toteuttaminen on mahdollista pohjoisissa, arktisissa oloissa alle -30 asteen lämpötiloissa. Koneyrittäjjien mukaan tätä ei ole pakokaasumääräyksissä varmistettu, ja markkinoille on syntynyt pohjoisen oloihin toimimaton yhden lisäaineliuoksen monopoliratkaisu.
Liitto vaatiikin korjauksia päästönormeihin.
”Tämä auto- kuin työkoneyrittäjille kestämätön tilanne tulee korjata muuttamalla päästönormeja siten, että arktiset olot pakkasenkestoineen otetaan huomioon”, vaatii Saarivuori.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Haluatko kommentoida artikkelia? Voidaksesi kommentoida artikkelia sinun tulee kirjautua sisään.
Kirjaudu sisään