Koivun kuorta autonrenkaisiin – Nokia Renkaat yhteistyöhön ruotsalaisen biomateriaaliyhtiön kanssa

Reselo Rubberissa hyödynnetään puu-, paperi- ja vaneriteollisuudesta ylijäänyttä koivun kuorta.

Reselo Rubberin potentiaali mahdollisena renkaiden raaka-aineena on alustavissa testeissä todettu. Seuraavaksi materiaalia kehitetään teolliseen mittakaavaan sopivaksi. (Kuva: Nokian Renkaat)
Reselo Rubberin potentiaali mahdollisena renkaiden raaka-aineena on alustavissa testeissä todettu. Seuraavaksi materiaalia kehitetään teolliseen mittakaavaan sopivaksi. (Kuva: Nokian Renkaat)

Nokian Renkaat on sopinut kehitysyhteistyöstä ruotsalaisen biomateriaaliyhtiö Reselo AB:n kanssa. Tavoitteena on jatkokehittää ruotsalaisyhtiön Reselo Rubber -materiaalista uusi raaka-aine kaupalliseen renkaiden valmistukseen.

Reselo Rubber on täysin uusiutuva materiaali, jossa hyödynnetään puu-, paperi- ja vaneriteollisuudesta ylijäänyttä koivun kuorta.

”Alustavat laboratoriotestimme ovat osoittaneet, että Reselo Rubberilla on potentiaalia korvata renkaissa käytettyjä perinteisiä fossiilipohjaisia raaka-aineita. Sen lisäksi, että materiaali on uusiutuvaa, uskomme sen voivan parantaa renkaiden suorituskykyä”, sanoo kehitysjohtaja Heini Siekkinen Nokian Renkailta tiedotteessa.

Tällä hetkellä yhtiöt kehittävät materiaalia yhdessä teolliseen mittakaavaan sopivaksi.

Nokian Renkaiden vastuullisuustavoitteena on kasvattaa uusiutuvien ja kierrätettyjen raaka-aineiden osuutta renkaissaan 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Edistystäkin on yhtiön mukaan tapahtunut, esimerkiksi kesäkuussa yhtiö osoitti uuden uusiutuvan UPM BioMotion™ -materiaalin käytettävyyden renkaissa.

Kommentit (1)

  1. Tämä on hienoa kehitystä ja vähentää renkaiden mikromuovipäästöjä, joista pitäisi päästä kokonaan eroon. Ainoa kysymys on annetaanko meidän hyödyntää merkittävintä luonnonvaraamme eli metsää.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat