UPM ryhtyy kokeilemaan jopa 34-metrisiä ja sata tonnia painavia jättirekkoja hakekuljetuksissa. Suomessa liikennöi yhteensä 25 niin sanottua HCT-yhdistelmää (High Capacity Transport), joilla on toistaiseksi kuljetettu lähinnä runkopuuta.
Liikennöinnin UPM:n tehtaiden välillä aloittaa kaksi HCT-hakeyhdistelmää. Toinen yhdistelmä aloittaa tällä viikolla Porin ja Rauman välillä. Toinen yhdistelmä aloittaa muutaman viikon kuluttua liikennöinnin Ristiinasta Kouvolaan ja Lappeenrantaan.
Näiden lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin käsittelyssä on lupahakemus reitille Juupajoki–Kouvola.
”Yksi uusien hakeyhdistelmien tärkeimpiä tavoitteita on tutkia ja kerätä tietoa HCT-rekkojen soveltuvuudesta mekaanisen metsäteollisuuden sivutuotekuljetuksiin. Pelkästään UPM:n tehtaille saapuu haketta vuosittain muutamia miljoonia kuutiometrejä, joista valtaosa autokuljetuksin”, kertoo UPM:n kehitysasiantuntija Janne Kukkura.
HCT-hakeyhdistelmätutkimushanke on osa Metsätehon tutkimusta.
Suomessa HCT-ajoneuvoilla tarkoitetaan nykyisin sallittua suurempia ajoneuvoja eli yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia yhdistelmiä.
Trafi on myöntänyt HCT-kuljetuksille ajoneuvo- ja kuljetusreittikohtaisia poikkeuslupia vuodesta 2013.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.