Ruotsissa ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu pituus nousee joulukuun alussa 25,25 metristä 34,5 metriin. Muutos avaa mahdollisuuden tehokkaiden HCT-yhdistelmien käyttöön myös Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Suomessa vastaava muutos tehtiin jo vuonna 2019.
”Tämä muutos on historiallinen ja merkittävä. Kun Ruotsiin voidaan liikennöidä nykyisen 25,25 metrin sijaan 34,5 metriä pitkillä yhdistelmillä, kasvaa yhden yhdistelmän kuormatilan tilavuus jopa yli 35 prosenttia. Muutoksella on tiettyjen kevyiden tavaroiden kuljetusten tuottavuuteen, energiatehokkuuteen ja päästöihin positiivinen vaikutus”, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin johtaja Petri Murto.
Alkuun Ruotsissa voi HCT-rekoilla liikennöidä noin 5 000 kilometrin rajatulla tieverkolla. Vaikka verkko ei ole vielä suuri, se avaa Suomesta reittejä sekä Haaparannasta etelään että satamista kohti Ruotsin sisämaata.
SKALin mukaan HCT-yhdistelmien on myös todettu olevan turvallisia liikenteessä. Yhdistelmien suuremmalla koolla ei ole ollut vaikutusta liikenneonnettomuuksiin, ja vähempi yhdistelmien määrä vähentää myös onnettomuusriskiä.
Suomessa muun muassa UPM ja Stora Enso ovat käyttäneet jättirekkoja puunkuljetuksissa.
Lisää aiheesta: Metsätehon selvitys – HCT-yhdistelmä tuo säästöä polttoaineen kulutuksessa ja kuljetuskustannuksissa
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.