Farma LF8 on harvennuksille sopiva kevyt ja kapoinen ajokone

Ruotsalais-virolaisella uutuuskoneella voisi ratkaista Suomen ensiharvennusten ongelmat.

Farma-ajokoneen realistinen kuomra on 7–8 kiintokuutiota puuta. (Kuva: Farma)
Farma-ajokoneen realistinen kuomra on 7–8 kiintokuutiota puuta. (Kuva: Farma)

Vanhan liiton metsäväelle Farma LF8 havainnollistuisi parhaiten , jos tämän jutun otsikoisi Mini-Bruunetin toiseksi tulemiseksi. 1970-luvun lopulla esitelty vihreä Bruunet-ajokone toi melkein painonsa verran puuta ja oli leveydeltään alla kaksi ja puoli metriä. Sellaisen jokainen metsänomistaja halusi harvennukselleen.

Myös Farma LF8 on väriltään vihreä ja jopa päihittää vanhan legendan suoritusarvoillaan. Sekä koneen omapaino että kantavuus ovat kahdeksan ja puoli tonnia. Realistinen kuorman koko lienee seitsemästä kahdeksaan kiintokuutiota puuta.

Kuudenkymmenen sentin renkailla varustettuna ajokoneen leveys on 2,2 metriä, joten se sopii kolmen metrin levyiselle ajouralle. Tätä myös koneen vaikuttava 50 asteen ohjauskulma tukee.

Voimanlähteenä on sadan kilowatin Caterpillarin valmistama dieselmoottori. Voimansiirto on hydrostaattinen, ja kaikki kahdeksan pyörää vetävät. Kone voidaan varustaa joko 6,7 tai 8,5 metriin ulottuvalla Farman valmistamalla kuormaimella.

Ensimmäiset koneet Ruotsiin

Farma MW on Virossa toimiva ruotsalaisomisteinen yritys, joka on valmistanut muun muassa maataloustraktorien metsävarusteita. Metsäkoneita yritys ei aiemmin ole valmistanut.

Kone ensiesiteltiin tällä viikolla Virossa. Esisarjan koneet valmistuvat toimitusjohtaja Ulrica Fors-Stenmarckin mukaan ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Sen jälkeen on määrä edetä varsinaiseen sarjatuotantoon.

”Ensimmäisenä vuotena pystymme valmistamaan 24 konetta, siis kaksi konetta kuukaudessa. Sen jälkeen katsomme, miten kysyntä kehittyy. Meillä ei ole valmiuksia tuottaa koneita samaan tahtiin kuin isoilla metsäkonevalmistajilla”, hän kertoo.

Suomen harvennusongelmiin uutuuskoneesta ei ainakaan lähivuosina ole luvassa apua. Ensi vaiheessa koneita toimitetaan Ruotsiin. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan koneita aletaan vuonna 2025 toimittaa myös Viroon ja Brittein saarille.

Konetta markkinoidaan ensisijaisesti omatoimisesti puuta korjaaville metsänomistajille ja myös ammattilaisille. Hintaa ei vielä ole vahvistettu.

”Hinta tulee olemaan kilpailukykyinen muiden vastaavien koneiden kanssa”, Fors-Stenmarck sanoo.

 

 

Kommentit (2)

  1. Voisi olla hyvä leveällä kuormatilalla kokopuun ajoon ja tekoon, kantavuus on riittävä, 8,5m nosturi riittävä jos selviää kaatokouran painosta

  2. Mutta ei sillä kyllä ”ratkaista Suomen ensiharvennusten ongelmia”. Kysymys on enempi taimikonhoidon asenne-ongelmista ja korjuun ajoituksista.

Tekniikka Tekniikka