”Ovatko metsäteollisuuden uudet tuotteet hypeä vai totta”, projektitutkija Jakob Donner-Amnell Itä-Suomen yliopistosta kysyi eilen Metsäpäivien seminaarissa.
Donner-Amnellin oma vastaus oli, että alalle haettu tulevaisuus ei ole toteutunut, tulevaisuusnäkymä on muuttunut nopeasti ja hype on siirtynyt selluun ja kartonkiin, mutta alkaa hiipua etenkin markkinasellun osalta.
”Stora Enso investoi kartonkiin Oulussa ja Metsä Group harkitsee samaa Kaskisissa, mikä osoittaa sen, että markkinasellun rooli on supistumassa ja palataan enemmän omaan jatkojalostukseen. Firmat ennakoivat, että etenkin Kiinan sellumarkkinan kasvu hidastuu ja myyntikate supistuu.”
Fossiilipohjaisten tuotteiden rajoitukset antaisivat kehityssysäyksen
Mennyttä vajaata kymmentä vuotta Donner-Amnell kuvaa kaudeksi, jolloin metsäteollisuuden uusvanha tuotanto kasvoi, uudet tuotteet vain vähän ja biodiesel laitettiin hyllylle.
”Suomen metsäteollisuus on toipunut painopaperien menekin putoamisen aiheuttamasta kriisistä, kuten myös Ruotsin ja Kanadan, mutta se ei silti ole kyennyt juuri kasvamaan ja muuntumaan korkeamman jalostusarvon tuotteiden tuottajaksi.”
Donner-Amnell näkee taustalla paitsi uusvanhojen tuotteiden hyvän suhdanteen, myös sen, että sääntelyä fossiilipohjaisten tuotteiden rajoittamiseksi ei ole kyetty toteuttamaan.
”Siinä vaiheessa, kun niin tapahtuu – kuten pitäisi – metsäteollisuuden tuotevalikoima voi alkaa muuttua kunnolla ja arvonlisäys kasvaa.”
Autoteollisuuden kääntymistä sähkön suuntaan Donner-Amnell pitää voimakkuudessaan yllättävänä, ja biopolttonesteiden rooli liikenteen vihreässä siirtymässä on jäämässä pieneksi.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.