Uutuus Husqvarnalta, keskipakokytkin ensi kertaa akkusahaan

Husqvarnan mukaan bensiinisahoista tuttu kytkin parantaa sahan kiihtyvyyttä ja leikkuutehoa.

Ruotsalaisvalmistajalta on tulossa markkinoille ensimmäinen keskipakokytkimellä varustettu akkusaha, 542 iXP.

Uuden akkusahamallin luvataan olevan Husqvarnan nykyistä tehokkainta akkusahamallia 540 iXP jonkin verran tehokkaampi. Suorituskyvyltään saha vertautuu sylinteritilavuudeltaan 40 kuutiosenttimetrin polttomoottorisahoihin. Uutta on myös sähköinen kahvojen lämmitys.

542 iXP:n merkittävin uutuus on bensiinimoottorisahoista tuttu keskipakokytkin, jota yhdessäkään aiemmassa akkusahassa ei ole.

Kytkimen ansiosta saha toimii kuten bensiinimoottorisahat. Valmistajan mukaan kytkin parantaa sahan kiihtyvyyttä ja leikkuutehoa. Lisäksi kytkimen luisto kovimmissa rasitustilanteissa keventää sahan ylikuormitusta ja mahdollistaa sahan voimakkaamman kuormittamisen.

Sähköinen kahvojen lämmitys lyhentää akun kestoa valmistajan mukaan viidellä prosentilla. Akusta virtansa ottava kahvalämmitys on bensiinisahojen vastaavaa nopeampi, kahvat lämpenevät 10-15 sekunnissa.

Maahantuojan tietojen mukaan uusi akkusahamalli tulee kauppoihin elokuussa.

Maahantuojan tietojen mukaan uusi akkusahamalli 542 iXP tulee kauppoihin elokuussa.

 Uusi versio luottosahasta

Husqvarna ilmoitti uudistavansa myös ammattilaisten työjuhtana maineensa hankkineet 560 XP ja 562 XP mallinsa.

Niistä esitellään Husqvarnan mallien nimeämissystematiikan mukaiset Mark II mallit niin ikään elokuussa.

Mark II malleja luonnehditaan kokonaan uusiksi sahamalleiksi, eli pelkästä kasvojen kohotuksesta ei ole kyse. Ilahduttaa on, ettei uusien 560-sarjan sahojen paino ole noussut, kuten esimerkiksi pykälää pienemmän Husqvarna 550 XP:n päivityksessä tapahtui.

Uutta on moottorinohjauksen kolmosversioon päivitetty Autotune-järjestelmä. Ilmoitettu teho pysyy samana, 3,5 kilowatissa.

Valmistajan mukaan moottorin vääntövoimaa alhaisella kierroslukualueella on parannettu. Tämän ansiosta sahaa voidaan painottaa entistä voimakkaammin puuhun. Lisäksi sahan polttoaineen kulutuksen luvataan laskevan noin kymmenen prosenttia aiempiin malleihin verrattuna.

Uutuusversioiden runko on uudistettu entistä kapeammaksi. Samalla etukahva on siirretty lähemmäs sahan painopistettä, mikä keventää sahan käsittelyä.

Kommentit (1)

  1. Kytkin akkusahassa kuulostaa aika erikoiselta ja vie akkusahalta yhden sen vahvuuden: vähemmän liikkuvia ja kuluvia osia.

    Kiihtyvyyttä kytkin ei voi mitenkään parantaa, päinvastoin mutta tuo kytkimen luisto kuormitustilanteissa voi tosiaan joskus olla hyödyllinen. Pitkän linjan akkusahojen käyttäjänä en tämän sahan ostamista kovin helposti harkitsisi mutta käytännön testituloksia olisi kiinnostavaa nähdä.

Tekniikka Tekniikka