5 000 kilometrin urakka – rautateiden kiinteistörajat selvitettiin ja kunnostettiin

Vain osa rataosuuksien rajamerkeistä on tarkennettu 1900-luvun alun jälkeen.

Rautateiden ja niiden vieressä asuvien maanomistajien kiinteistörajat on selvitetty. Maanmittauslaitoksen ja Väyläviraston hankkeessa rajat selvitettiin ja määritettiin uudelleen rataverkolla noin 5 000 kilometrin matkalta. Samalla vanhat rajapyykit kunnostettiin ja kadonneet rakennettiin uudelleen nykyaikaisilla rajamerkeillä.

Kiinteistörajat olivat rautateiden varsilla monin paikoin epäselviä, sillä vain osa rataosuuksien rajamerkeistä on tarkennettu 1900-luvun alun jälkeen.

Tieto rajojen tarkasta sijainnista hyödyttää kaikkia radanvarren toimijoita ja maanomistajia, Väylävirastosta korostetaan. Kiinteistökauppojen, rakennuslupien ja kaavoituksen oikeat lähtötiedot tuovat oikeusvarmuutta, säästävät rahaa ja nopeuttavat suunnittelua ja toteutusta.

”Rautatiealueen reunojen hoito, kuten ojien perkaus ja puuston poistot, voidaan tehdä ilman lisämittauksia ja jälkiselvittelyjä naapureiden välillä”, viraston kiinteistöpäällikkö Antti Castrén toteaa.

Hänen mukaansa hankkeessa vastaan tuli joitakin tapauksia, joissa rautatien rakenteita, ojia tai huoltoteitä oli rakennettu osin naapurin puolelle.

”Näissä tilanteissa Väylävirasto lunasti alueet ja maksoi maanomistajalle korvauksen menetetystä maakaistaleesta”, Castrén kertoo.

Rajojen selvityshanke käynnistyi vuonna 2014. Nyt rajat näkyvät myös kiinteistörekisterikartalta.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Metsänomistus Metsänomistus