120-vuotias Hurma-hinaaja palaa töihin merkkipäivänä

Vanha höyryhinaaja veti tukkilauttoja eri puolille Saimaata 70 vuotta.

Kaukaan metsästysseuralaiset saaliineen Hurma -laivan kannella. Kaukaan metsästysseura järjesti vuosittain metsästysretken Saimaan saariin. Retkeä kutsuttiin Pömpelijahdiksi. (Kuva: Kaj Ramm-Schmidtin kokoelma/Lusto)
Kaukaan metsästysseuralaiset saaliineen Hurma -laivan kannella. Kaukaan metsästysseura järjesti vuosittain metsästysretken Saimaan saariin. Retkeä kutsuttiin Pömpelijahdiksi. (Kuva: Kaj Ramm-Schmidtin kokoelma/Lusto)

Metsäyhtiö UPM:n omistama höyryhinaaja s/s Hurma juhlii tänään perjantaina (19.8.) 120-vuotista historiaansa Saimaalla ja Suomenlahdella. Juhlan kunniaksi hinaaja palaa hetkeksi alkuperäiseen työhönsä ja vetää tukkilautan Lappeenrannan Riutansalmesta Kaukaan tehtaalle. Sinne ei ole saapunut höyrylaivan hinaamana puuta 50 vuoteen.

”Haluamme järjestää pienen, näytösluontoisen tukkilautan hinaamisen s/s Hurmalla sen 120-vuotisen historian muistelemiseksi. Uitto on edelleen tärkeä osa UPM:n puulogistiikkaa, mutta höyrylaivat siinä on korvattu jo 1960-luvulta alkaen tehokkaammilla aluksilla”, UPM Metsän logistiikkapäällikkö Esa Korhonen kertoo.

Saimaan rannalla höyrysahaa pyörittävä Aktiebolaget T.& J. Salvesen osti Hurman vuonna 1902 Viipurin konepajan konkurssipesältä. Seuraavana keväänä Hurma ryhtyi hinaamaan tukkilauttoja eri puolilta Saimaata ja jatkoi siinä työssä 70 vuotta. Omistajia ehti olla useampia: Selvesen myi liiketoimintansa ja siinä ohessa myös Hurman Kaukas Oy:lle vuonna 1916. Kaukas luopui hinaajasta vuonna 1969, kun Kaukaan puunhankinta siirtyi neljän itäsuomalaisen metsäyhtiön perustamalle Tehdaspuu Oy:lle.

Tuolloin suuri osa hinaajista oli jo dieselkäyttöisiä. Hurmaa Hurmaa ei kuitenkaan dieselöity, vaan se jatkoi höyrylaivana, joskin työt vähenivät kaiken aikaa. Viimeisen ”kunnon” lauttansa Hurma hinasi Lauritsalaan lokakuussa 1973. Vuodesta 1975 alkaen hinaaja on tehnyt lähinnä huviajeluja ja toiminut ensin Tehdaspuun ja sittemmin UPM:n edustuslaivana.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Tekniikka Tekniikka