Niin se metsä kasvaa. Tästä ajettiin mönkijällä ylispuuna kasvaneet koivut pois reilu 5-vuotta sitten.
Kohta ois ensiharvennuksen paikka.
Niin se metsä kasvaa. Tästä ajettiin mönkijällä ylispuuna kasvaneet koivut pois reilu 5-vuotta sitten.
Kohta ois ensiharvennuksen paikka.
Komeasti on kasvanut. Ehkä vanhoja mönkijäuria ei kannata käyttää ainakaan metsäkoneella ajeluun, koska niitä pitää silloin leventää ja syntyy aika hotu.
Tämä on siis vain minun mielipiteeni, muut saavat olla vapaasti ihan omaa mieltänsä.
Oisko tuo oikealla oleva kuusi kallellaan vasemmalle ja valokuvan objektiivi korjannut kuvaan aivan suoraksi ja nyt näyttäisi oikein valiopuulta?
En osaa sanoa objektiivista, kännykkä kameralla otin kuvat.
Kuvio on aikanaan vanhalle heinäpellolle istutettu. Kapeat sarkaojat 20m välein. Tehtiin yksi ura joka saran keskelle. Jos harvennus tehdään aikanaan koneellisesti, uskoisin uran tulevan samalle paikalle levennettynä.
Kuvaa katsastellessa Jätkän toteamus hotusta on itsellä samanmoinen ajatus. Monestikin jos konekorjuun urat sopisivat korjuun kannalta noihin ristikkäin, lopputulos on ollut parempi.
Eipä noista poluista tosiaan korjuulle tule olemaan kuin haittaa.
No, nuo urat on niin kaposet että konekorjuun urat voi tehdä miten haluaa. Toisaalta vähän himottas tehdä myös kuusikon harvennus manuaalisesti ja ajaa valmiita uria myöten mönkkäri korjuuna puut pois.
Hidastahan se korjuu kömpijällä & manuhakkuulla on, mutta vastapainoksi saa tuottavamman metsän kasvatettavaksi kuin moton jäljiltä.
”En osaa sanoa objektiivista, kännykkä kameralla otin kuvat.
Kuvio on aikanaan vanhalle heinäpellolle istutettu. Kapeat sarkaojat 20m välein. Tehtiin yksi ura joka saran keskelle. Jos harvennus tehdään aikanaan koneellisesti, uskoisin uran tulevan samalle paikalle levennettynä.”
Kun on tehnyt kapean uran huolellisesti suunnitellen, on sen reunoissa puurivit, taikka jokin on mennyt pieleen.
Kun sitten uraa pitää levittää esim metriä leveämpää konetta varten, ura levähtää kolme metriä leveämmäksi.
Siksi kömpijän urat pitäisi pystyä unohtamaan oikean savotan osuessa päälle.
Siksi kannattaisi tehdä uusi ura vaikka vain tilansa sivuun vanhalta, jolloin puurivistä tulisi hyvä hieman harventaen.
Tietenkin, jos on käytettävissä sellainen kalusto, jolla pääsee ojien yli niitä runtelematta, voi sellainen kuvio olla paras.