Kun homma tehdään oikein ja turvallisesti, niin oksat ja puun pätkät tuodaan puomilla alas. Tiukasti sidottuna, ei niitä pudotella alas.
Tuvamääräysten mukaan mesturilla pitää myös olla valjaat korityöskentelyssä, ei tietenkään kaulan ympärille sidottuna, vaikka puunjuurella ulvoisi vesikauhuinen tepasteleva ”susi”.
😉
Ylös mennessä karsinta ja alas tullessa pätkissä tiputellaan,kuski on myös korissa ja ohjailee oksia ja pätkiä oikeaan suuntaan kun kaveri sahaa,ei siinä tarvita mitään nippuja eikä puomia.
Kyllä nostokorilla tulee halvemmaksi kuin kiipeilijällä,tässä kohteessa poistettiin 13 runkoa keskij n 1,5 kiintoa,aikaa meni 5 tuntia.
Kiipeilijä oli käynyt arvion tekemässä että häneltä menee 2 pv.
Täällä päin on nyt joku pihapuitten poistobuumi,kun yli 40 tonttia ole käynyt tän vuoden puolella.
Piittaamattomuutta vai tietämättömyyttä työturvallisuus ohjeista!? 🙁
Nostokori js henkilönostin työskentelyssä taakat nostettaessa tai laskettaessa on varmistettava putoamiselta! Nostojen ja laskujen on siis oltava hallittuja ja turvallisia. Työmaa on tarvittaessa aidattava estämään ulkopuolisten pääsy työskentely alueelle.Tulossa myös säännös jossa kypärän on oltava leukahihnallista mallia.
On työmaalla käynyt tarkastaja ja kaikki on ok,eikä päätoiminen koriautoyrittäjä laiminlyö turvaohjeita,eli samalla tyylillä jatketaan,painu vaan ite kurssille.
Kursseja on käyty niin että erilaisia työturvallisuuteen liittyviä kortteja on lompakossa enemmän kuin elakemesturi saa ja lähettää joulukortteja vuodessa. 😉
Lainaus Koti-Kajaani lehdestä 28.5.2014:
”Puu jota ei voida kaataa kokorunkona, kaadetaan metsurin ja nosturiautoilijan yhteistyönä pätkissä. Metsuri nostetaan puunlatvaan. Metsuri kiinnittää ketjut puuhun ja antaa sahan soida. Runko monimetrisine oksineen matkaa pätkä kerrallaan kettingeissä ilmojen halki maankamaralle TURVALLISESTI.
Työpari kaataa yhdessä vuosittain 200-300 puuta. Metsuri kaataa vielä reilusti toisen mokoman suorilla kaadoilla.”
Kannattaisikohan opintomatka? 😉
Tulee mieleen se, että jos nostokorin kuorma lisääntyy äkkiä, vaikkapa vaan metrisen pölkyn verran, niin voi ylittyä nostokorin sallittu kuorma tietyllä ulottumalla.(?)
Pudottelussa täytyy varmaan katsella ettei ihan moottoritien päälle tai lastentarhan pihalle pudottele, mutta ei kait tuossa sen kummempaa, jos aitaa pudotusalueen ja alla on vahti kattomassa ettei lukutaidottomat (=lapset) pääse alueelle.
En tiiä, mutta kaikenlaista voi sattua, internetti on täynnänsä mitä mielenkiintoisempia puihin liittyviä sattumuksia 🙂
Satasella per puu, pari vuotta sitten kaatoi kiipeävä metsuri omakotitalon takaa pitkiä mäntyjä. Karsi moottorisahalla oksat ylös mennessään. Osan rungon pätkistä laski alas köydellä alemmat rungon osat pudotti alas maahan ja lopun kaatoi normaalisti.
Etupihalta kaadettiin puut autonosturilla, jonka puomin yläpäässä olivat koura ja sen alapuolella moottorisaha. Suuret puut pätkinä oksineen alas joko peräkärryyn tai maahan karsittaviksi. Yksi mies hoiti koko homman. Oksien seassa olevat sähkö- ja puhenlinkaapelit haittasivat työtä.
Rakennuksen kulmauksessa olevat pienemmät puutt ( n. 15 m ) yksi kerrallaan otettiin kouralla kiinni ylhäältä ja katkaisu tyvestä moottorisahalla, jolloin puut sai siirtää ja kallistaa maahan kokonaisina turvallisesti. Tässä oli konemiehen lisäksi oma moottorisahamies.
Vartijoita oli useita katkaisemassa välillä liikennettä ja varoittamassa ihmisiä.
Niimpä,kohteita on erilaisia joissa ei voi aina samalla kaavalla toimia,homma kohteen mukaan että turvallisuus näkökohdat otetaan tinkimättömästi huomioon.
Näissä tahtoo uteliaita kertyä liian lähelle niin on oltava kaverin alhaalla ohjaamassa edemmäksi,erikoisin kohde on ollu että järeä nosturi nosti suuren männyn talon yli toiselle puolen,kun irroitin tyvestä,siinä radiopuhelimilla kommunikoitiin kun ei nähty toisiamme kone kuskin kanssa.
No onhan tuo vuosien varrella yksi komposti hajonnut.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
tuli kerralla iso ylennys
Uran huipulla?
Taisi jo hieman huojutella siellä pitkän puomin nokassa?
Kyllähän se kori hieman huojahtelee 28 m korkeudessa,mutta ei siitä pahemmin haittaa.
Kaikkea se sudenpelko teettää? Kun puolenmetrin ”susitikkaat” ei enää riitä. ; 0
Mites toi tapahtuu käytännössä?
Karsintaa ja sitten pätkinä vapaapudotuksena alas?
Kun homma tehdään oikein ja turvallisesti, niin oksat ja puun pätkät tuodaan puomilla alas. Tiukasti sidottuna, ei niitä pudotella alas.
Tuvamääräysten mukaan mesturilla pitää myös olla valjaat korityöskentelyssä, ei tietenkään kaulan ympärille sidottuna, vaikka puunjuurella ulvoisi vesikauhuinen tepasteleva ”susi”.
😉
Ylös mennessä karsinta ja alas tullessa pätkissä tiputellaan,kuski on myös korissa ja ohjailee oksia ja pätkiä oikeaan suuntaan kun kaveri sahaa,ei siinä tarvita mitään nippuja eikä puomia.
Kyllä nostokorilla tulee halvemmaksi kuin kiipeilijällä,tässä kohteessa poistettiin 13 runkoa keskij n 1,5 kiintoa,aikaa meni 5 tuntia.
Kiipeilijä oli käynyt arvion tekemässä että häneltä menee 2 pv.
Täällä päin on nyt joku pihapuitten poistobuumi,kun yli 40 tonttia ole käynyt tän vuoden puolella.
Tietenkin on paikkoja ettei koriautolla pääse,niin silloin annan asiakkaalle tutun kiipeilijä metsurin puh numeron,hän hoitaa silloin homman.
Piittaamattomuutta vai tietämättömyyttä työturvallisuus ohjeista!? 🙁
Nostokori js henkilönostin työskentelyssä taakat nostettaessa tai laskettaessa on varmistettava putoamiselta! Nostojen ja laskujen on siis oltava hallittuja ja turvallisia. Työmaa on tarvittaessa aidattava estämään ulkopuolisten pääsy työskentely alueelle.Tulossa myös säännös jossa kypärän on oltava leukahihnallista mallia.
Heh tuota motin vuodatusta,ei täällä tarvita hänen ohjeitaan,vaan homma hoidetaan turvallisesti ja ensi viikolla jatketaan.
Kannattaisikohan suorittaa alan turvallisuuskurssit ennen jatkoa? Vahingon sattuessa on on turha sanoa ”etten tiennyt turvaohjeita”.
On työmaalla käynyt tarkastaja ja kaikki on ok,eikä päätoiminen koriautoyrittäjä laiminlyö turvaohjeita,eli samalla tyylillä jatketaan,painu vaan ite kurssille.
Kursseja on käyty niin että erilaisia työturvallisuuteen liittyviä kortteja on lompakossa enemmän kuin elakemesturi saa ja lähettää joulukortteja vuodessa. 😉
Lainaus Koti-Kajaani lehdestä 28.5.2014:
”Puu jota ei voida kaataa kokorunkona, kaadetaan metsurin ja nosturiautoilijan yhteistyönä pätkissä. Metsuri nostetaan puunlatvaan. Metsuri kiinnittää ketjut puuhun ja antaa sahan soida. Runko monimetrisine oksineen matkaa pätkä kerrallaan kettingeissä ilmojen halki maankamaralle TURVALLISESTI.
Työpari kaataa yhdessä vuosittain 200-300 puuta. Metsuri kaataa vielä reilusti toisen mokoman suorilla kaadoilla.”
Kannattaisikohan opintomatka? 😉
Kannattaa ilman muuta,mutta tännepäin.
Tulee mieleen se, että jos nostokorin kuorma lisääntyy äkkiä, vaikkapa vaan metrisen pölkyn verran, niin voi ylittyä nostokorin sallittu kuorma tietyllä ulottumalla.(?)
Pudottelussa täytyy varmaan katsella ettei ihan moottoritien päälle tai lastentarhan pihalle pudottele, mutta ei kait tuossa sen kummempaa, jos aitaa pudotusalueen ja alla on vahti kattomassa ettei lukutaidottomat (=lapset) pääse alueelle.
En tiiä, mutta kaikenlaista voi sattua, internetti on täynnänsä mitä mielenkiintoisempia puihin liittyviä sattumuksia 🙂
Turvallisia työmaita vaan kaikille.
Satasella per puu, pari vuotta sitten kaatoi kiipeävä metsuri omakotitalon takaa pitkiä mäntyjä. Karsi moottorisahalla oksat ylös mennessään. Osan rungon pätkistä laski alas köydellä alemmat rungon osat pudotti alas maahan ja lopun kaatoi normaalisti.
Etupihalta kaadettiin puut autonosturilla, jonka puomin yläpäässä olivat koura ja sen alapuolella moottorisaha. Suuret puut pätkinä oksineen alas joko peräkärryyn tai maahan karsittaviksi. Yksi mies hoiti koko homman. Oksien seassa olevat sähkö- ja puhenlinkaapelit haittasivat työtä.
Rakennuksen kulmauksessa olevat pienemmät puutt ( n. 15 m ) yksi kerrallaan otettiin kouralla kiinni ylhäältä ja katkaisu tyvestä moottorisahalla, jolloin puut sai siirtää ja kallistaa maahan kokonaisina turvallisesti. Tässä oli konemiehen lisäksi oma moottorisahamies.
Vartijoita oli useita katkaisemassa välillä liikennettä ja varoittamassa ihmisiä.
Niimpä,kohteita on erilaisia joissa ei voi aina samalla kaavalla toimia,homma kohteen mukaan että turvallisuus näkökohdat otetaan tinkimättömästi huomioon.
Näissä tahtoo uteliaita kertyä liian lähelle niin on oltava kaverin alhaalla ohjaamassa edemmäksi,erikoisin kohde on ollu että järeä nosturi nosti suuren männyn talon yli toiselle puolen,kun irroitin tyvestä,siinä radiopuhelimilla kommunikoitiin kun ei nähty toisiamme kone kuskin kanssa.
No onhan tuo vuosien varrella yksi komposti hajonnut.