Kyllä on siististi tehty, helpottaa tietysti tekemistä ja jälki on parempaa, kun ei ole isoja eikä juuri pieniäkään kiviä maassa. Kantavuuden puolesta järeämpi moreeni olisi parasta metsätien pohjaa.
Kantava kerros on kylläkin näkymättömissä tuon kulutuskerroksen alla.
Murske on parasta pintaan ja hyvä keino on vetää siihen ohut matto hienoa hiekkaa- se sitoo sepelin.
Kuvan kerros on 55 mursketta.Ajettiin elokuussa14.Talvehti.Kuva kesäkuulta 15.Täryjyrällä ajoivat ennen kuin kun ajoivat pinnan heinäkuussa.Sepeliä.Monttu/murska 11 km päässä.Kuutisen vuotta aikaisemmin ajettiin välpättyä soraa?.Nyrkin, kahen kokosia kiviä olivat.Kirottiin kun meni renkaita rikki.Savimaa,kun routa suli meni ihan velliksi ja vei kivet mennessään.Tie on tehty 50 luvun alussa lapio/hevos pelillä.Parsittu pariin kertaan ojia ja pintaa.Lopulta tie oli alempana kuin reunat.Nyt näin.
Sepeliä!.Kerroin väärin.Se mitä murskalta jää on paljon hienompaa.Kivituhkaksi etelässä sanoivat kun olin siellä töissä.Kalliomurskaa kuvassa ja päälle se hienompi.
Metsätiekin tehdään kerroksin, joista perusmassan päälle levitetään suodatuskerros, joka on hienoa hietaa, jossa ei ole kiviä eikä puunjuuria.
Tuossa käytetään nykyisin usein suodatinkangasta.
Tuon suodatinkerroksen päälle ajetaan kantava kerros, joka on siis moreenia. Joskus käytetään moreenimurskainta, joka purkaa tavaran suoraan tien runkoon.
Päällimmäiseksi ajetaan kulutuskerros, joka nykyään on usein kalliomursketta. Jos se on vaikkapa 0 – 55, niin tuo hienompi jae sitoo mukavasti kiviaineksen paikoilleen.
Jotkut vetävät pintaan ohuen kerroksen hiesua, joka myös parantaa pinnan laatua.
Pari vuotta sitten ajelimme valtion maantietä, joka oli kunnostuksen alla parikymmentä kilometriä. Sepeli rikkoi kaksi rengasta samalla reissulla.
Siistiltähän tuo näyttää, mutta ojat on liian matalat, ja kuivavaraa tienrunkoon ei paljon jää. Tuollaisen tien kantavuus on huono keväällä ja syyssateisen aikaan.
Haluatko kommentoida artikkelia? Voidaksesi kommentoida artikkelia sinun tulee kirjautua sisään.
Kyllä on siististi tehty, helpottaa tietysti tekemistä ja jälki on parempaa, kun ei ole isoja eikä juuri pieniäkään kiviä maassa. Kantavuuden puolesta järeämpi moreeni olisi parasta metsätien pohjaa.
Vanha yksityistie joka muutettiin metsätieksi.Pinnassa 55 murske jonka päälle vielä hienompi pintakerros.
Kaikin puolin hyvin siististi, oikeaan muotoon ja hyvällä kantavalla kerroksella tehty tie, hyvä lähtökohta puukaupoille !
Kantava kerros on kylläkin näkymättömissä tuon kulutuskerroksen alla.
Murske on parasta pintaan ja hyvä keino on vetää siihen ohut matto hienoa hiekkaa- se sitoo sepelin.
Kuvan kerros on 55 mursketta.Ajettiin elokuussa14.Talvehti.Kuva kesäkuulta 15.Täryjyrällä ajoivat ennen kuin kun ajoivat pinnan heinäkuussa.Sepeliä.Monttu/murska 11 km päässä.Kuutisen vuotta aikaisemmin ajettiin välpättyä soraa?.Nyrkin, kahen kokosia kiviä olivat.Kirottiin kun meni renkaita rikki.Savimaa,kun routa suli meni ihan velliksi ja vei kivet mennessään.Tie on tehty 50 luvun alussa lapio/hevos pelillä.Parsittu pariin kertaan ojia ja pintaa.Lopulta tie oli alempana kuin reunat.Nyt näin.
Sepeliä ei kannata tielle ajaa vaan ottaa sitä missä on hienompikin aine samassa.
Sepeliä!.Kerroin väärin.Se mitä murskalta jää on paljon hienompaa.Kivituhkaksi etelässä sanoivat kun olin siellä töissä.Kalliomurskaa kuvassa ja päälle se hienompi.
Metsätiekin tehdään kerroksin, joista perusmassan päälle levitetään suodatuskerros, joka on hienoa hietaa, jossa ei ole kiviä eikä puunjuuria.
Tuossa käytetään nykyisin usein suodatinkangasta.
Tuon suodatinkerroksen päälle ajetaan kantava kerros, joka on siis moreenia. Joskus käytetään moreenimurskainta, joka purkaa tavaran suoraan tien runkoon.
Päällimmäiseksi ajetaan kulutuskerros, joka nykyään on usein kalliomursketta. Jos se on vaikkapa 0 – 55, niin tuo hienompi jae sitoo mukavasti kiviaineksen paikoilleen.
Jotkut vetävät pintaan ohuen kerroksen hiesua, joka myös parantaa pinnan laatua.
Pari vuotta sitten ajelimme valtion maantietä, joka oli kunnostuksen alla parikymmentä kilometriä. Sepeli rikkoi kaksi rengasta samalla reissulla.
Siistiltähän tuo näyttää, mutta ojat on liian matalat, ja kuivavaraa tienrunkoon ei paljon jää. Tuollaisen tien kantavuus on huono keväällä ja syyssateisen aikaan.