Tähän asti riitti kulkukelpoista tietä . Eteenpäin onkin sitten enemmän ja vähemmän extreme -sortin väylää . Koneen sain vietyä palstalle hyvän sään aikaan , mutta paluusta ei ole tietoa .
Etäämpänä näkyvä tieosuus petti yhden päivän aikana totaalisesti . Autolla köröteltiin akseleita myöten savessa työpäivän päätteeksi kotia kohti . Onneksi suurin osa matkasta taittui etualalla näkyvän kaltaista hyvin tehtyä tietä pitkin. Kone oli jätettävä savotalle odottamaan kelien kuivumista . Kilometrin verran 25-sentin tuplaraidetta , joissa seisoo vesi , ei houkuttele kovin pian takaisin työmaalle. Palsta puolestaan kestäisi operointia loistavasti.
Kunnostusta ja mursketta pintaan vaati moni metsätie tänä päivänä . Kuvassa näkyvän tien perillä ja varressa odottaa ”huomattava määrä” puuta korjaajaansa . Tilanne lienee tuttu myös muualla Suomessa . Kesäleimikko muuttuu talvikohteeksi heikon tiestön takia ja kun talvi loppuu yllättäin , ollaan pulassa .
Tähän aikaan on tuttu näky lähes koko Suomessa !
Kuvan tie näyttää olevavn hyvässä muodossa, sulamisvedet ohjautuu jo ojiin.
Puomi väliaikaisesti tien päähän liikennettä rajoittamaan.
Urirista tienrunko kastuu ja vautioittaa sitä, tien pinta murskeet sekoittuu ja kuivuminen kestää huomatavasti kauemmin.
Autingoisten päivien jälkeen kevyt lanaus, ja kohta tie odottaa kulkioitaan.
Tuossakin on turhan hienoa materiaalia pinnassa, vettyy nopeasti. Näillä keleillä kun malttaisivat yhtiöt tien antaa levähtää pahimman vettymisviikon, silloin pinta kuivahtaisi kantavammaksi. Tuossakin kun penkkojen lumet laskee, alkaa tien runko nopeasti kuivua. Mutta puun pitää liikkua…
En tiedä, kuinka tuollaisissa paikoissa auttaisi kantavan kerroksen alle sijoitettu geoverkko, joka estäisi rungon pullistumista ojiin? Tuossakin näkyy, kuinka tien runko on alkanut levitä ojiin raiteden kohdalla.
Kuvassa on kahden eri tavalla rakennetun tien saumakohta.
Etureunassa näkyvä osuus on rakennettu suon yli (turvetuotantoalue) ja kestää ympärivuotisen käytön vaurioitumatta.
Tuolla peremmällä oleva osuus on tarkoitettu vain talvi tai kesäkäyttöön . Nyt tilannetta pahentaa se , että tietä on käytetty läpi talven ja routa on edennyt syvälle .
Pintamateriaalia on niukasti ja se on liian hienoa
maa-ainesta . Kelirikko kestää tästä syystä kauan .
Puolen kilometrin päässä jatkuu parempi tieosuus , joka on aurattu lumesta vapaaksi aivan kevään korvalla . Siellä liikkuminen onnistuu hyvin , kun routaa ei ole ollut lainkaan ja kuivuminen tapahtui muutamassa päivässä .
Kuva on vain havaintoesimerkki siitä , kuinka olosuhteet vaihtelevat . Minulla on mielessäni sellainen kutina , että tuo pottupelto-osuus kunnostetaan varsin pian nykyvaatimusten mukaiseen kuntoon samalla tavoin , kun edellisetkin tiet saman maanomistajan mailla on kunnostettu .
Osa hakkuutuloista on ohjattu aina teiden parantamiseen .
Mursketta on toiminnan tuloksena tiellä niin paljon , että ei varmasti livetä eikä upota missään olosuhteissa !