Kisi. Tuo kommenttini tarkoitti sitä että tuolla keskustelupuolella ei tahdo kaikki oikein aina ymmärtää tien merkitystä metsätaloudelle.
Puhutaan jos minkälaisista piennar ja talviteistä, joita pitkin sitten hyvänä talvena ja hyvällä tuurilla saadaan puut ajettua pois siten että jätetään perävaunu kilometrien päähän ja telataan se täyteen käymällä nupilla useamman kerran siellä kinttupolulla.
Minun käsitykseni mukaan ympäri vuoden liikennöitävä tieverkko pitää olla sellainen, että sen varteen pisimmät lähikuljetus matkat ei saisi ylittää 600 metriä.
Pitää myös ottaa huomioon että tietä tarvitaan paljon muuhunkin metsätaloudessa kuin puun pois kuljetukseen.
Tie kehityksen alku?
Minulla sellainen kuva , että ensin tulee tie, sitten katoaa metsät teinvarresta.
Metsäyhtiöt, koneyrittäjät kehuu miten paljon tulee kesäkorjuukohteita ,kun hyvät tiet metsään.
Samalla levitettiin juurikääpä tulevien sukupoljien riesaksi.
Sen jälkeen koivurääseiköt valtaa alan . Ne kaatuu ensimmäisellä räntäsateella tielle ja sähkölinjoille.
Sitten kaivetaan linjat maansisään ja kansa valittaa miten kallista kaikki, sähkönsiirto ym.
Kyseessä on talvitie ja puut lastasivat tieltä.Tieura on lähes keskellä palstaa ja palvelee hakkuita parhaalla mahdollisella tavalla.Tosin hakkuuta tehdään maan jäädytty,sillä alueella ei ole maannousemaa.Hoitotyöt helpottuvat,kun ei tarvitse polttoaineita ja taimia pikin metsiä raahata.
Haluatko kommentoida artikkelia? Voidaksesi kommentoida artikkelia sinun tulee kirjautua sisään.
Tuo otsake on niin vahvaa asiaa, ettei sitä tälläkään palstalla vielä kaikki pysty nielemään.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Ei kai tuon otsakkeen nielemisessä ole mitään ongelmia. Kehitys kehittyy – se on vanha viisaus.
Upea baana; hiljaiseksi vetää.
Kisi. Tuo kommenttini tarkoitti sitä että tuolla keskustelupuolella ei tahdo kaikki oikein aina ymmärtää tien merkitystä metsätaloudelle.
Puhutaan jos minkälaisista piennar ja talviteistä, joita pitkin sitten hyvänä talvena ja hyvällä tuurilla saadaan puut ajettua pois siten että jätetään perävaunu kilometrien päähän ja telataan se täyteen käymällä nupilla useamman kerran siellä kinttupolulla.
Minun käsitykseni mukaan ympäri vuoden liikennöitävä tieverkko pitää olla sellainen, että sen varteen pisimmät lähikuljetus matkat ei saisi ylittää 600 metriä.
Pitää myös ottaa huomioon että tietä tarvitaan paljon muuhunkin metsätaloudessa kuin puun pois kuljetukseen.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Lastataanko puut tieltä vai metsästä?
Tie kehityksen alku?
Minulla sellainen kuva , että ensin tulee tie, sitten katoaa metsät teinvarresta.
Metsäyhtiöt, koneyrittäjät kehuu miten paljon tulee kesäkorjuukohteita ,kun hyvät tiet metsään.
Samalla levitettiin juurikääpä tulevien sukupoljien riesaksi.
Sen jälkeen koivurääseiköt valtaa alan . Ne kaatuu ensimmäisellä räntäsateella tielle ja sähkölinjoille.
Sitten kaivetaan linjat maansisään ja kansa valittaa miten kallista kaikki, sähkönsiirto ym.
Kyseessä on talvitie ja puut lastasivat tieltä.Tieura on lähes keskellä palstaa ja palvelee hakkuita parhaalla mahdollisella tavalla.Tosin hakkuuta tehdään maan jäädytty,sillä alueella ei ole maannousemaa.Hoitotyöt helpottuvat,kun ei tarvitse polttoaineita ja taimia pikin metsiä raahata.