Vihdoinkin saatiin talvileimikko hakkuuseen. Kaupat on tehty v.2018 ja tama talvi jatkettu sopimusta. Tuosta alkaa ajouran teko palstalle.
Vihdoinkin saatiin talvileimikko hakkuuseen. Kaupat on tehty v.2018 ja tama talvi jatkettu sopimusta. Tuosta alkaa ajouran teko palstalle.
Onneksi olkoon! Saatiin juuri samalta vuodelta oleva kauppa pakettiin. Harvinaisen iso kauppa oli noinkin kauan roikuksissa.(kuvat tuonnempana).
Kerrohan ,millainen ylläri ura päästä löytyi.
Kuvassa on hyvä puustoinen leimikko on aluillaan, siihen jää kehittymään arvokas tukkileimikko kun harvennus tehdään suositusten mukaan harvennuskäyrien väliin. Talvileimikolla on helppo ennakoida ja korjata hakkuun aikaan heikompien urien kantavuutta puimalla oksat- ja latvukset uralle.
Tätä sopivaa korjuuajankohtaa on odottanut monen myyjän leimikot läpi valtakunnan, jatkoaika on siihen hyvä vaihtoehto. Kun korjuu onnistuu nyt ilman juuri- ja maastovaurioita lumen ja pakkasen avulla. Itä-Suomessa on tulossa korjuuseen myös uutta ostoa. Sahafirmat on kiinnostuneita sopivista talvileimikoista nopeaan korjuuseen !
Niinpä niin,- ne oksat ja latvukset. Ajo-urille niitä ei saisi sumputa. Niitä kun toitotetaan pitävän jättää pitkin palstaa ja haamuilla sekin muka paremmin onnistuu?!
Tuostakin motosta puuttuu takatelat, jotka nyt sulien maiden aikaan ovat välttämättömät.
Pelkillä piikkikejuilla minullakin iso Loggset pui turvemaalla joka ei kyllä jäässä ollut yhtään. Mutta pinnalla on pysynyt. Telat on aivan ongelma-alueita varten. Ei ammattikuski sellaisia muuten tarvii kuin erittäin märissä syksyn keleissä.
No just. Jessellähän sitä kokemusta on.
On niitä jokunen minunkin metsissä kerinnä käydä. Nythän on loistavaa kun moton jäljet jäätyy aivan teräsjäälle joten ajokonekkin menee siinä suht mukavasti samoilla paanoilla.
Telat jatkuvasti päällä kolme vuotta ja seuraavakin ajokki näyttää saavan samat varusteet. Ei ole kone paljon hallin nurkalla ehtinyt seisoskelemaan. Olisiko sitten tekijöiden saamattomuutta ,kun kone aina töissä….kahdessa vuorossa?
Tyhjällä kuormalla ei massaa ja ei näin ollen uppoa. Jos ”puisevassa” ajellaan tilanne muuttuu. Jeesellä ei ole kokemusta puustoisen leimikon korjuusta….?
Minulla ollut pitkälti myöhästyneitä harvennuksia. En muista motoa olleen alle 80 m3/ha kertymällä. Onneksi rästit loppusuoralla!
Onko tuo kuva Kuopion ja Joensuun väliltä, tienvarresta? Jos on, niin olet saanut puisen hakkuupalstan.
Aina niistä puita on korjattu, niin nytkin. Vaikka on suosaroista kyse oli tämä yhden konketjun isäntä saanut tukkiakin aika monesti valinnoissaan aikaan. Kun suorittavan jutuista saa sen käsityksen ettei sellaisia tule Aika tarkaan oli etukäteen kyllä phjatkin syynännyt.Oli lykellyt keppiä menemään yli neljä metriä pehmeään että kyllä siellä tarkkana saa olla. Mutta ei edes mainittavaa painumaa ollut tähän mennessä. Hyvin havuttanut. Ans kattoo kuinka ajokone. Mutta jos nyt antaa hiukan aikaa jäätyä ei hätää ole.
Jännityksellä odotamme Jeessin itkuvirsiä sen jälkeen, mun savotta on valmis ja lumet sulaneet. Kyllä on sanomista jäljessä, kun taimikot on poljettu ja kuitukokoista runkoa vain survottu maahan jne!
Mutta myyntitili on kyllä mahtava : paraimmillaan jopa yli 1 € / kiinto – ja bonukset päälle.
Juuri tulin hakkuutyömaalta. Kuski oli juuri lähtöhankkeissa eli tekee myös Lauantait kun on oma itsensä herra. Työ turvesaroilla oli siistiä piirulleen ja koivikkoa jäi runsaasti pystyyn aivan ehjänä. Osin varmaan taas turha edes taimettaa. Hetken jutustelimme ja parilta pieneltä saran pätkältä tuli 130m3 tavaraa josta myös hyvin tukkia. Oli tarkasti otettu. Viakka pystyssäkin katsellen laatu oli juuri sitä kun se usein on noissa eli moneen suuntaan väärää ja osaksi oksaistakin turilasta. Funtsailimme Maanantaina alkavaa ensin sen pienen reunakaistaleen tekoa joka viimeksi hakkuussa jäi tekemättä. Myös sen jatkona olevan kuusikon harvennusta. Asiallista kun pääsee näin työssäkäyvänäkin vielä homman valvontaan mukaan. Hinnathan olivat muutama vuosi sitten tehdyssä kaupassa vielä hyvää tasoa että kyllä tästä aivan kelpo pikkunätti tili tulee. Yksi erilliskuvio jää vielä myöhemmä talveen kun toinenkin palsta sen vierestä tehdään samalla. Mutta tämä sama yhden miehen motoketju tuonkin tekee.
Tyytyväisyys motoyrittäjän pilkuntarkkaan työhön on sataprosenttista. Tuon parempaa jälkeä ei juuri ole näkynyt vaikka niitä minullakin vuosittain ramppaa joku siellä ja täällä. Ja kun olemme olleet yksimielisiä myös työtavan suhteen. Eli muutimme hieman ohjeistusta oman maun mukaisiksi ihan vain käytännössä. Sama mitä selitteissä roikkuu.
On hieno homma, että Jeessi on saanut oikein kunnollisen urakoitsijan työmaalleen. Pistä nimi muistiin, niin voit seuraavaa savottaa kaupitellessasi esittää vaatimuksen samasta urakoitsijasta.
Täälläpäin on muutama kuski, joita vaaditaan harvennuksille – Muuten ei kauppaa synny. Kun kuski / kone siirtyy toisen firman hakkuille, moni MO vaihtaa myös ostajaa.