Muistatko paljonko oli ikää, ja oliko se kasvu kovasti taantunut? Täällähän on ollut puhetta, että puut pitää heti laittaa nurin, kun 2 tukkia tulee. Minusta tyvellä on viimeisinkin lusto vielä merkittävä.
Syitähän on monia, taloudelliset syyt varmasti kärjessä.
Mutta isoissa kuusissa ja koivuissa on aina oletettava lahon alkua, varsinkin näissä oikeasti isoissa puissa.
Moni haluaa ne pois, varsinkin jos kone on tulossa/on jo hakkuilla samalla tilalla. Ja turvallisuus riskejä osassa tapauksissa nämä isot, suurinosa on sähkölinjojen. rakennusten tai teiden varsilla.
Kyllähän moto nakertaa tuollaisia, jos ovat aukolla, eikä turvallisuus riskejä ole lähistöllä.
Periaatteessa mahdollista, jos suora puu, oksapaino tasaisesti jakautunut ja vänkärissä pitkä varsi. Kiilalla kaatuu jo helposti, kunhan ei sahaa kerralla pitopuulle asti.
Olen menossa ensimmäistä kertaa moton avuksi hakkuulle, aivan älyttömiä kuusia ei ole kaadettavana, mutta jokusia on sähkökeskuksen läheisyydessä, niin pyydettiin. Eli moto varmistaa/ kaataa, itse sahaan poikki. Onko tuossa jotain, joka erityisesti kannattaa esim. turvallisuusmielessä huomioida? Piiikkilankaa niissä tyvellä saattaa olla, niin pitänee jättää pitkät kannot, ja toinen saha lähettyvillä, jos sattuu terä pilaantumaan.q
Kerran oli hiukan hätäisempi kaivinkonekuski avittamassa ja alkoi työntää kesken sahauksen, no tyvi repesi ja kiire tuli itselle alta pois ei siinä kuitenkaan vahinkoa tullut.
Että kannattaa sopia kuskin kans säännöt ensin
Kouran voi laittaa valmiiksi hökölle ns varmistaa ja kun sahaus on valmis niin sahurin merkistä vasta työntää
Ei muuta, kun muistuttaa kuskille, että metsuri ohjaa tilannetta.
Sovitte, että näytät milloin saa puun kaataa. Itsellä on tapana poistua aina koneen vierestä koneen taakse. Kuski saa kaataa puun siinä vaiheessa, kun ole koneen takana.
Ja kuskin ei pidä antaa puulle ns. painetta vaan tukea puuta kouralla.
Kokemattomilla kuskeilla tulee näitä puiden räjäyttelyitä, kun annetaan liikaa painetta rungolle.
Kiirettä siinä ei ole. Itsekkin menossa huomenna tontille koneen kaveriksi.
Ja ennen töihin alkua käytte katsomassa porukalla kaadettavat puut.
Katsotte:
– Kaato järjestyksen
– Kaato suunnat
– Sovitte kaadatteko ensin kaikki puut vai tekeekö kone jo valmiiksi puu kerrallaan
– Sovitte pelisäännö. Itsellä seuraavasti. Sanon kuskille, että laittaa aina kouran valmiiksi puuhun. Kun koura on puussa, tiedän että saan mennä sahaamaan. Kaatokolo ja kaatosahaus.
Poistun koneen taakse, jolloin kuskilla lupa kaataa runko.
Kuski tekee rungon ja kiinnittää kouran seuraavaan. Itse pysyn selkeästi etäämpänä, kunnes koura on kiinni seuraavassa rungossa. Ja sama jatkuu.
Näin kuski tietää, ettei metsuri ole seassa runkoa silputessa.
Todellisuudessa metrin luokkaa.Juurenniskat ei kuulu lukemiin.
Eikä ihan rehellisin mittauskohta muutenkaan. Mutta luokkaa 6-8m³ oli muistaakseni ainespuuta.
2.5 vuoden takaa näyttää olevan, kun kännykkä nosteli tapahtumia esille.
Muistatko paljonko oli ikää, ja oliko se kasvu kovasti taantunut? Täällähän on ollut puhetta, että puut pitää heti laittaa nurin, kun 2 tukkia tulee. Minusta tyvellä on viimeisinkin lusto vielä merkittävä.
Ei kyllä muista. Joka vuosi näitä isoja puita tulee kaadeltua aukoilta +10 kpl/vuosi. Osassa kasvu tyssännyt, osalla vielä kasvua jäljellä.
Osa pönttölahoja, osa täysin terveitä.
Miksi tuo piti kaataa?
Syitähän on monia, taloudelliset syyt varmasti kärjessä.
Mutta isoissa kuusissa ja koivuissa on aina oletettava lahon alkua, varsinkin näissä oikeasti isoissa puissa.
Moni haluaa ne pois, varsinkin jos kone on tulossa/on jo hakkuilla samalla tilalla. Ja turvallisuus riskejä osassa tapauksissa nämä isot, suurinosa on sähkölinjojen. rakennusten tai teiden varsilla.
Kyllähän moto nakertaa tuollaisia, jos ovat aukolla, eikä turvallisuus riskejä ole lähistöllä.
Kaatovänkällä tuon kokoisia kuulemma pistävät kenttään
Periaatteessa mahdollista, jos suora puu, oksapaino tasaisesti jakautunut ja vänkärissä pitkä varsi. Kiilalla kaatuu jo helposti, kunhan ei sahaa kerralla pitopuulle asti.
Olen menossa ensimmäistä kertaa moton avuksi hakkuulle, aivan älyttömiä kuusia ei ole kaadettavana, mutta jokusia on sähkökeskuksen läheisyydessä, niin pyydettiin. Eli moto varmistaa/ kaataa, itse sahaan poikki. Onko tuossa jotain, joka erityisesti kannattaa esim. turvallisuusmielessä huomioida? Piiikkilankaa niissä tyvellä saattaa olla, niin pitänee jättää pitkät kannot, ja toinen saha lähettyvillä, jos sattuu terä pilaantumaan.q
Kerran oli hiukan hätäisempi kaivinkonekuski avittamassa ja alkoi työntää kesken sahauksen, no tyvi repesi ja kiire tuli itselle alta pois ei siinä kuitenkaan vahinkoa tullut.
Että kannattaa sopia kuskin kans säännöt ensin
Kouran voi laittaa valmiiksi hökölle ns varmistaa ja kun sahaus on valmis niin sahurin merkistä vasta työntää
Ei muuta, kun muistuttaa kuskille, että metsuri ohjaa tilannetta.
Sovitte, että näytät milloin saa puun kaataa. Itsellä on tapana poistua aina koneen vierestä koneen taakse. Kuski saa kaataa puun siinä vaiheessa, kun ole koneen takana.
Ja kuskin ei pidä antaa puulle ns. painetta vaan tukea puuta kouralla.
Kokemattomilla kuskeilla tulee näitä puiden räjäyttelyitä, kun annetaan liikaa painetta rungolle.
Kiirettä siinä ei ole. Itsekkin menossa huomenna tontille koneen kaveriksi.
Ja ennen töihin alkua käytte katsomassa porukalla kaadettavat puut.
Katsotte:
– Kaato järjestyksen
– Kaato suunnat
– Sovitte kaadatteko ensin kaikki puut vai tekeekö kone jo valmiiksi puu kerrallaan
– Sovitte pelisäännö. Itsellä seuraavasti. Sanon kuskille, että laittaa aina kouran valmiiksi puuhun. Kun koura on puussa, tiedän että saan mennä sahaamaan. Kaatokolo ja kaatosahaus.
Poistun koneen taakse, jolloin kuskilla lupa kaataa runko.
Kuski tekee rungon ja kiinnittää kouran seuraavaan. Itse pysyn selkeästi etäämpänä, kunnes koura on kiinni seuraavassa rungossa. Ja sama jatkuu.
Näin kuski tietää, ettei metsuri ole seassa runkoa silputessa.
Kiitos hyvistä neuvoista, otankin radiot mukaan, niin ei tarvi pelkkien merkkien varassa välttämättä olla.