Toissa kesänä Ruotsin puolella liikkuessa oli tälläisiä pirssejä tehty paljonkin kun sähkölinja kulki tien vieressä. Kuva tuli mieleen liittyen keskustelupalstan keskusteluun ”Toimiiko metsäammattilaisten ja sähköyhtiöiden välinen yhteistyö?” jossa sähkölinjojen veto tien viereen hävittää varastopaikat kun linjojen alle ei passaa pinoa tehdä.
Jatkan nyt senverran että laaninpaikka on hyvä ja toimiva noin Ruotsin malliin tehtynä. Mutta kustannukset? Kuka maksaa? Suomalainen nuuka isäntä karttaa kaikin keinoin kuluja, vaikka kohde olisikin hyödyllinen, jopa hintaansa tienaava.
Tiellä on tosiaankin kaksi puolta , mutta voi tulla sanomista jos puita aletaan purkamaan yleiseltä tieltä tai se ylitetään kymmeniä kertoja vain toispuoleisen varastointimahdollisuuden takia. Tien pilaamiseen riittää jo parikin täydellä kuormalla ja telavarustuksella tehtyä ylitystä. Kunnollinen varsto/huoltoliittymä mahdollistaa turvallisen puutavaran lastauksen yleisen tien ulkopuolella samoin koneiden siirrot voidaan tehdä muuta liikennettä vaarantamatta. Kun näitä liittymiä joudutaan tekemään vasta hakkuun yhteydessä puhutaan varsin suurista riskeistä. Sähkölinjan alla ei saisi työskennellä eikä yleistä liikennettä häiritä . Puu väärään suuntaan , niin POKS ja koko seutu pimene ja pahimmassa tapauksessa tiellä kulkeva autokin saa osansa kaatuvasta puusta.
kuten jo vastaus tulikin. Toinen asia kun tuossa oli otettu myös risut ja kannot talteen. Jos ne on hakattu + murskattu vielä käyttöpaikalla alkaa tie käydä kapeaksi liikkua ja muutenkin kun puutavaran lastaus voidaan suorittaa tuollaisella erillisellä pistolla jää roskatkin sinne eikä päätielle. Paljon käyttäjäturvallisempi jokaiselle tiellä liikkujalle on saada työkohde rauhallisen tien varteen jossa ei tarvitse varoa muita tielläliikkujia.
Jos nyt ei sähkölinjaa molemmin puolin tietä, niin puhelinlinja toisella puolella.Tällainen on kyllä olemassa.Tehty omin luvin edellisen omistajan aikana. Maanomistaja teki tiensä liittymän viereen laanin vähän kauemmas yleisestä tiestä. Maasto oli siihen oikein sopiva.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Toissa kesänä Ruotsin puolella liikkuessa oli tälläisiä pirssejä tehty paljonkin kun sähkölinja kulki tien vieressä. Kuva tuli mieleen liittyen keskustelupalstan keskusteluun ”Toimiiko metsäammattilaisten ja sähköyhtiöiden välinen yhteistyö?” jossa sähkölinjojen veto tien viereen hävittää varastopaikat kun linjojen alle ei passaa pinoa tehdä.
Paikka oletettavasti noin
Long : 18.10051 E (18° 6′ 2” E)
Lat : 64.98417 N (64° 59′ 3” N) jälkeenpäin karttaa katsellessa.
Siihen on siis tekemällä tehty laani. Jatkan myöh….
Jatkan nyt senverran että laaninpaikka on hyvä ja toimiva noin Ruotsin malliin tehtynä. Mutta kustannukset? Kuka maksaa? Suomalainen nuuka isäntä karttaa kaikin keinoin kuluja, vaikka kohde olisikin hyödyllinen, jopa hintaansa tienaava.
Miisulle:
Tiellä on tosiaankin kaksi puolta , mutta voi tulla sanomista jos puita aletaan purkamaan yleiseltä tieltä tai se ylitetään kymmeniä kertoja vain toispuoleisen varastointimahdollisuuden takia. Tien pilaamiseen riittää jo parikin täydellä kuormalla ja telavarustuksella tehtyä ylitystä. Kunnollinen varsto/huoltoliittymä mahdollistaa turvallisen puutavaran lastauksen yleisen tien ulkopuolella samoin koneiden siirrot voidaan tehdä muuta liikennettä vaarantamatta. Kun näitä liittymiä joudutaan tekemään vasta hakkuun yhteydessä puhutaan varsin suurista riskeistä. Sähkölinjan alla ei saisi työskennellä eikä yleistä liikennettä häiritä . Puu väärään suuntaan , niin POKS ja koko seutu pimene ja pahimmassa tapauksessa tiellä kulkeva autokin saa osansa kaatuvasta puusta.
Miisu,
kuten jo vastaus tulikin. Toinen asia kun tuossa oli otettu myös risut ja kannot talteen. Jos ne on hakattu + murskattu vielä käyttöpaikalla alkaa tie käydä kapeaksi liikkua ja muutenkin kun puutavaran lastaus voidaan suorittaa tuollaisella erillisellä pistolla jää roskatkin sinne eikä päätielle. Paljon käyttäjäturvallisempi jokaiselle tiellä liikkujalle on saada työkohde rauhallisen tien varteen jossa ei tarvitse varoa muita tielläliikkujia.
Jos nyt ei sähkölinjaa molemmin puolin tietä, niin puhelinlinja toisella puolella.Tällainen on kyllä olemassa.Tehty omin luvin edellisen omistajan aikana. Maanomistaja teki tiensä liittymän viereen laanin vähän kauemmas yleisestä tiestä. Maasto oli siihen oikein sopiva.