Ihan hyvä systeemi, ite ehkä tekisin puut paikanpäällä, ja sitten vasta ulkokuivana heittäsin konttiin kevät kesästä, tuuletusräppänä siinä tietysti pitäs olla, sit kontti pihaan, niin talvella sais käydä kuivat puut ”liiteristä” uuniin.. myyntiin varten kannattas varmaan pilkekoneen kuljetinta apuna käyttäen siirtää tavara konttiin..
hyvin halkaistu kun ei edes silmä erota.. kannatta myydä kilo taksalla etteen päin. sano vaan että pari vuotta on ollu kuivumassa katon alla.. nykyäänhän lasketaan puun lämpö arvo kiloilla ei pino tai heittomoteilla
Halkaisu kone (Piko-Teamin järeä hydraulihalkoja) on Lampin Palstalta 28 km:n päässä.
Nyt, valitettavasti, puu kuljetetaan halonta paikalle ja sitten taas pinoon. Eli tehdään turhaa työtä.
Tämän voi myöskin latoa tyyliin, 3*50 cm-2,3=0,8 metrin ”käytävä” jäisi käyttäjälle käyttöön.Eli halkaistut klapit olisivat toisinpäin kuin kuvassa. Ilman tulee kiertää, alta, sivulta ja päältä, laudoituksella tämäkin onnistuu.
Noitahan kirvestää päivässä useita motteja. En itse viitsinyt edes vetää alakerrasta pihalle sähköistä hyrdaulihalkojaa kun pölli sattui olemaan vieressä ja kirveskin talosta löytyi. nyt pilkottuna kaksi traktorin metsäperävaunullista ja samanverran olisi tarkoitus vielä tehdä. Muutamana päivänä verytellyt tuossa hankintahakkuun lomassa. Palkkatyössä silloin tällöin hiukan elpymässä ja pitämässä kaupantekovirettä yllä.
Mistä kaukaa on polttopuulle löytynyt markkinoita, kun kaukokuljetusratkaisuna on merikonttiin päädytty? Ilmeisesti rahti noilla on halpaa ainakin Kaukoidän suuntaan, kun tavaravirta on sieltä enempi tännepäin ja tyhjiä kontteja joudutaan laivaamaan sitten Kiinaan.
Vakavasti puhuen, tuollaiseenhan voisi pyrkiä järjestämään hallitun ilmankierron niin, että kontti olisi suhteellisen tiukkaan ladottu ja sitten ilmaa puhalletaan tai imetään kontin läpi koneellisesti. Vaatii toki reikien tekoa peltiin.
Alle €uro lavat ja konttia ei pidä latoa kiinnin kattoon asti. Merikontin seinät ovat rypyläiset, joten ilma kiertää päältä, sivulta ja alta.
Kontissa on pienet tuuletus reiät, mutta olemattomat.
Kun pitää ovet auki ja ehkä tuuletus reikä (sekä puhallin) puu kuivuu nopeasti kesällä. Auringon säteily lämmittää metallin todella kuumaksi (ei pysty edes koskettamaan kädellä).
Tässä jäi halonta tekemättä. Lisäksi pienellä traktorilla saa kontin täytettyä koneellisesti.
3 tunnin hyötyliikunta suoritus 4 kertaa viikossa on tavoitteena.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
hyviä linnunpönttö aihioita
Toivottavasti ilmanvaihto pelaa.
Mikä tässä on ajatuksena?
Sieniviljely mielessä?
Puut laitettu suojaan kuivattavalta kevätahavalta?
Kontti on metsässä, eräs kokeilumalli kaukokuljetukseen.
Tämä ei toimi muuten kuin että puut olisi halkaistukin ja halot kuljetettisiin suoraan asiakkaan pihalle/varastoon.
Raaka-aine enimmäkseen kovaa lahoa sisältävää haapaa, polttopuun 2 luokkaa ja havuakin seassa. Jonkin verran koivua.
Konttikuljetusta on kokeillut Suomessa Metsähallitus ja youtubesta MV löysi ko. malleja maailmaltakin.
Onhan se, ensin katkonta, (halkaisu) pinoaminen, kuljetus.
Koukku systeemi tosin purkaa koko kuorman kerralla.
Mutta näin ne polttopuut valmistuvat.
Ihan hyvä systeemi, ite ehkä tekisin puut paikanpäällä, ja sitten vasta ulkokuivana heittäsin konttiin kevät kesästä, tuuletusräppänä siinä tietysti pitäs olla, sit kontti pihaan, niin talvella sais käydä kuivat puut ”liiteristä” uuniin.. myyntiin varten kannattas varmaan pilkekoneen kuljetinta apuna käyttäen siirtää tavara konttiin..
hyvin halkaistu kun ei edes silmä erota.. kannatta myydä kilo taksalla etteen päin. sano vaan että pari vuotta on ollu kuivumassa katon alla.. nykyäänhän lasketaan puun lämpö arvo kiloilla ei pino tai heittomoteilla
Halkaisu kone (Piko-Teamin järeä hydraulihalkoja) on Lampin Palstalta 28 km:n päässä.
Nyt, valitettavasti, puu kuljetetaan halonta paikalle ja sitten taas pinoon. Eli tehdään turhaa työtä.
Tämän voi myöskin latoa tyyliin, 3*50 cm-2,3=0,8 metrin ”käytävä” jäisi käyttäjälle käyttöön.Eli halkaistut klapit olisivat toisinpäin kuin kuvassa. Ilman tulee kiertää, alta, sivulta ja päältä, laudoituksella tämäkin onnistuu.
.
Noitahan kirvestää päivässä useita motteja. En itse viitsinyt edes vetää alakerrasta pihalle sähköistä hyrdaulihalkojaa kun pölli sattui olemaan vieressä ja kirveskin talosta löytyi. nyt pilkottuna kaksi traktorin metsäperävaunullista ja samanverran olisi tarkoitus vielä tehdä. Muutamana päivänä verytellyt tuossa hankintahakkuun lomassa. Palkkatyössä silloin tällöin hiukan elpymässä ja pitämässä kaupantekovirettä yllä.
Tällä savotalla MV;n ohjeet olivat;
Kaikki alle 10 cm:n rungot ja latvatavara energiapuuksi, vain järeä polttopuuksi.
Ihan tähän ohjeeseen ei pystytty, pientäkin tuli sekaan.
Latva alle 10 cm= ei halkaisua, 10-20 cm kerran halki, +20 cm 4;jään osaan/useampaankin.
Kirveellä pilkon polttopuut n 25-30 mottia vuodessa,suurin tyvi oli 115cm koivu halk,meinas olla sitkee
Mistä kaukaa on polttopuulle löytynyt markkinoita, kun kaukokuljetusratkaisuna on merikonttiin päädytty? Ilmeisesti rahti noilla on halpaa ainakin Kaukoidän suuntaan, kun tavaravirta on sieltä enempi tännepäin ja tyhjiä kontteja joudutaan laivaamaan sitten Kiinaan.
Vakavasti puhuen, tuollaiseenhan voisi pyrkiä järjestämään hallitun ilmankierron niin, että kontti olisi suhteellisen tiukkaan ladottu ja sitten ilmaa puhalletaan tai imetään kontin läpi koneellisesti. Vaatii toki reikien tekoa peltiin.
Jep.
Alle €uro lavat ja konttia ei pidä latoa kiinnin kattoon asti. Merikontin seinät ovat rypyläiset, joten ilma kiertää päältä, sivulta ja alta.
Kontissa on pienet tuuletus reiät, mutta olemattomat.
Kun pitää ovet auki ja ehkä tuuletus reikä (sekä puhallin) puu kuivuu nopeasti kesällä. Auringon säteily lämmittää metallin todella kuumaksi (ei pysty edes koskettamaan kädellä).
Tässä jäi halonta tekemättä. Lisäksi pienellä traktorilla saa kontin täytettyä koneellisesti.
3 tunnin hyötyliikunta suoritus 4 kertaa viikossa on tavoitteena.