Mutajuhlat? 🙁
Entivanhaan takatuuppari otettiin ylös roopista sitomalla sinkillä tukeva pölkky poikittain takarenkaaseen. Lukko päälle ja varovainen peruutus.
Joskus kyllä sinkoili vaijerin pätkiä, sinkilöitä ja puunpalasia jos homma meni pieleen. Vänkärin oli syytä olla riittävän turvaetäisyyden päässä. Ei passanut seurata noin läheltä.
Tämä sattui toissa lauantaina. Oli vinssikin mukana ja kuormainta tupessa. Mikään veto ei auttanut vaikka joka suuntaan koitettiin kiskoa. Valmetissa on levyvanteet jossa vain kahden sormen mentäviä reikiä johon mukana olevat ketjut ei mahtunu että olis saanut pölkkyä renkaalle sidottua. Maanantaina kävin hakemassa sopivia sidontalenkkejä jotta pölkytys saataisiin tehtyä. Ilmeisesti kuitenkin puolentoista vuorokauden vesisade oli pehmittänyt monttua niin paljon ja vähentänyt suon imua koska maanantai aamuna valmetti nosti tassua nätisti ihan kuormaimen voimalla kasvavasta puusta vetämällä. Loppu hoituikin sitten monttua täyttämällä kuivilla kuusilla.
Juu, niitä pölkkysysteemeitä viritteli isäukkokin kun verku hyytyi vetelään. Tosin sillä erolla, että pölkky viritettiin tosi pahassa paikassa molempiin takarenkaisiin ja pinnistettiin kaasu pohjassa eteenpäin. Joskus onnistui, joskus harvoin ei. Pahimmillaan kalikka tuli kuskin takaraivoon jos hommassa hutiloi ja seurauksena oli jos ei hengen, niin ainakin tajun menetys. Itsekkin muistelen hämärästi jonkun kylän isännistä ottaneen lukua Fordsonin rattia vasten. Kopit auttoivat tässäkin vaikka osasihan se pölkky sinnekin pyörähtää huonolla tuurilla.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Mutajuhlat? 🙁
Entivanhaan takatuuppari otettiin ylös roopista sitomalla sinkillä tukeva pölkky poikittain takarenkaaseen. Lukko päälle ja varovainen peruutus.
Joskus kyllä sinkoili vaijerin pätkiä, sinkilöitä ja puunpalasia jos homma meni pieleen. Vänkärin oli syytä olla riittävän turvaetäisyyden päässä. Ei passanut seurata noin läheltä.
Tämä sattui toissa lauantaina. Oli vinssikin mukana ja kuormainta tupessa. Mikään veto ei auttanut vaikka joka suuntaan koitettiin kiskoa. Valmetissa on levyvanteet jossa vain kahden sormen mentäviä reikiä johon mukana olevat ketjut ei mahtunu että olis saanut pölkkyä renkaalle sidottua. Maanantaina kävin hakemassa sopivia sidontalenkkejä jotta pölkytys saataisiin tehtyä. Ilmeisesti kuitenkin puolentoista vuorokauden vesisade oli pehmittänyt monttua niin paljon ja vähentänyt suon imua koska maanantai aamuna valmetti nosti tassua nätisti ihan kuormaimen voimalla kasvavasta puusta vetämällä. Loppu hoituikin sitten monttua täyttämällä kuivilla kuusilla.
Tässä onkin juontokoura saatu perästä irti.
Juu, niitä pölkkysysteemeitä viritteli isäukkokin kun verku hyytyi vetelään. Tosin sillä erolla, että pölkky viritettiin tosi pahassa paikassa molempiin takarenkaisiin ja pinnistettiin kaasu pohjassa eteenpäin. Joskus onnistui, joskus harvoin ei. Pahimmillaan kalikka tuli kuskin takaraivoon jos hommassa hutiloi ja seurauksena oli jos ei hengen, niin ainakin tajun menetys. Itsekkin muistelen hämärästi jonkun kylän isännistä ottaneen lukua Fordsonin rattia vasten. Kopit auttoivat tässäkin vaikka osasihan se pölkky sinnekin pyörähtää huonolla tuurilla.