sNorska kaivosinsinööri Rasmus Wiig rakennettu vuonna
1949dieselkäyttöisten moottorisaha nimeltään Comet . Sahan painavat 8,5
kg oli erittäin helppoa verrattuna muihin nykyajan sahat . Comet
tyyppivalmistettu Oslo, Norja , Norsk of Wiigs yrityksen Sagbladd Fabrikk
. Wiig toivoi Comet tehtaan myisi sankoin joukoin , mutta ostajat olivat
haluttomia uutisia dieselsåg ja Comet myytiin suhteellisen pieniä määriä .
Moottori oli semidieseltyp kanssa sytytinten ja meni toimimaan öljyä
sekoitettu bensiini, diesel ja kerosiini . Comet oli suunniteltuhyvin
suuri osa polttoaineessa . Käyttöohje sanoo, ettävanhentumisajan
kulumisen3 ensimmäistä tuntia ,öljyn seos on 30 % . Silloindiesel 10 %
öljyä jabensiiniä / polttoainepetroli 14 % öljyä lisätty .
Komeetta oli kuulemmaparas ja oli voimakkaimmin bensiinin . Komeetta oli
kuulemmaparas ja oli voimakkaimmin bensiinin . Comet tupakoi melko paljon
dieselöljyn jasavu ollut miellyttävä hengittää . Käynnistettäessä
lämmennyt sytytin kanssasisäänrakennettu propaania. Jälkeen 20 sekunnin
esilämmitys olisaha on valmis aloittamaan . Edessä ohjaustankoon
toiminutkaasupulloja jakaasun pakeni 100-150 käynnistin eli . useita
viikkoja tarvitsee . Jokaisen näki myös mukana1 litran varapullon , jolla
lisäksi noin 1500 -2000 käynnistin .
Ruotsissa AB Como , Mats & Tore Bjerke lisenssin valmistaa ( semi ) –
diesel sahat 1950 . Ruotsissa tehdyt malli nimeltään Comet B osoitettiin
ensimmäistä kertaa Ruotsissa joulukuussa 1950.
Sangen kehittynyt semidiesel saha. Hehkutus kaasulla.
Kuulapäämoottorilla varustetun sahan kanssa olisi voinut olla varsin mielekiintoista työskennellä. 🙂
Tupakoiva semidiesel?? Tämähän olisi sitten julistettu nykyään vaaralliseksi ja sillä saisi sahata ainoastaan sille varatuissa tiloissa. Ettei kumminkin tupakkaa olisi kulunut puun juurella enemmän sahan käyttäjällä mitä sahalla… Ei ihan luotettavuuden huippua nämä alkuaikojen pelit tainneet olla. Uusi tuttavuus kumminkin ainakin minulle, lisää vaan näitä kuvia ihmeteltäväksi.
Käyttiköhän Berza Googlen kääntäjää? 🙂
”Comet rök ganska mycket på diesel och röken var inte trevlig att inandas”.
Tilhit ja Raketit taitaa kuitenkin olla kynsiviiloja tuon rinnalla? 🙂
Vaarini oli savotalla ”kymppinä” ollessan tutustunut 1915 aikoihin mottorisahaan, joka painoi n 50 kg.
Itse näin 1950- luvun alkupuolella kuinka serkkupojat lumessa kahlatessaan raahasivat yhdessä sahaa, jonka merkkiä en muista.
Pioneerimuseossa Korialla oli 1956 silloiset sahamallit. Itse pääsin 1957 sahaamaan EL- RAKETILLA, joka olikin jo kehittynyt ja kevyt entisiin verrattuna
Saiko tämän mallin tehtyä perämoottoriksikkin?
Voiko tuolla ajaa partaa?
Parran ajosta en ole kuullut – mutta kynnet olen kuullut kelokehikon veistäjien aamuisin kaveriltansa lyhentävän tarvittaessa.
Pahoin pelkään siinä tapauksessa, että ei pelkästään kynnet!
sNorska kaivosinsinööri Rasmus Wiig rakennettu vuonna
1949dieselkäyttöisten moottorisaha nimeltään Comet . Sahan painavat 8,5
kg oli erittäin helppoa verrattuna muihin nykyajan sahat . Comet
tyyppivalmistettu Oslo, Norja , Norsk of Wiigs yrityksen Sagbladd Fabrikk
. Wiig toivoi Comet tehtaan myisi sankoin joukoin , mutta ostajat olivat
haluttomia uutisia dieselsåg ja Comet myytiin suhteellisen pieniä määriä .
Moottori oli semidieseltyp kanssa sytytinten ja meni toimimaan öljyä
sekoitettu bensiini, diesel ja kerosiini . Comet oli suunniteltuhyvin
suuri osa polttoaineessa . Käyttöohje sanoo, ettävanhentumisajan
kulumisen3 ensimmäistä tuntia ,öljyn seos on 30 % . Silloindiesel 10 %
öljyä jabensiiniä / polttoainepetroli 14 % öljyä lisätty .
Komeetta oli kuulemmaparas ja oli voimakkaimmin bensiinin . Komeetta oli
kuulemmaparas ja oli voimakkaimmin bensiinin . Comet tupakoi melko paljon
dieselöljyn jasavu ollut miellyttävä hengittää . Käynnistettäessä
lämmennyt sytytin kanssasisäänrakennettu propaania. Jälkeen 20 sekunnin
esilämmitys olisaha on valmis aloittamaan . Edessä ohjaustankoon
toiminutkaasupulloja jakaasun pakeni 100-150 käynnistin eli . useita
viikkoja tarvitsee . Jokaisen näki myös mukana1 litran varapullon , jolla
lisäksi noin 1500 -2000 käynnistin .
Ruotsissa AB Como , Mats & Tore Bjerke lisenssin valmistaa ( semi ) –
diesel sahat 1950 . Ruotsissa tehdyt malli nimeltään Comet B osoitettiin
ensimmäistä kertaa Ruotsissa joulukuussa 1950.
No jaa.
Kyllä e-h:n El-Raket, vm -64 säväytti enemmän.
Sangen kehittynyt semidiesel saha. Hehkutus kaasulla.
Kuulapäämoottorilla varustetun sahan kanssa olisi voinut olla varsin mielekiintoista työskennellä. 🙂
Vaan oiskohan tupakoinnut liian usein ? 🙂
ps. lue tekniset tiedot.
Tupakoiva semidiesel?? Tämähän olisi sitten julistettu nykyään vaaralliseksi ja sillä saisi sahata ainoastaan sille varatuissa tiloissa. Ettei kumminkin tupakkaa olisi kulunut puun juurella enemmän sahan käyttäjällä mitä sahalla… Ei ihan luotettavuuden huippua nämä alkuaikojen pelit tainneet olla. Uusi tuttavuus kumminkin ainakin minulle, lisää vaan näitä kuvia ihmeteltäväksi.
Käyttiköhän Berza Googlen kääntäjää? 🙂
”Comet rök ganska mycket på diesel och röken var inte trevlig att inandas”.
Tilhit ja Raketit taitaa kuitenkin olla kynsiviiloja tuon rinnalla? 🙂
Osoitteesta Kantapuu löytyy myös vanhoja metsätyövälineitä,sieltä jos kuvan lähettää,niin lähde on mainittava.
Vaarini oli savotalla ”kymppinä” ollessan tutustunut 1915 aikoihin mottorisahaan, joka painoi n 50 kg.
Itse näin 1950- luvun alkupuolella kuinka serkkupojat lumessa kahlatessaan raahasivat yhdessä sahaa, jonka merkkiä en muista.
Pioneerimuseossa Korialla oli 1956 silloiset sahamallit. Itse pääsin 1957 sahaamaan EL- RAKETILLA, joka olikin jo kehittynyt ja kevyt entisiin verrattuna
On El-Raket tallessa,isällä oli Solo-rex,muistaakseni 125 kuutioinen.