Kommentit (15)

  1. metsä-masa

    Suorittavan moto taitaa ollakin jo palstalla, ajanmukainen kalusto ja kontrollit-tehtynä, sillä on hyvä jatkaa kun kuorikin alkaa pysyä ainakin mittauksen ajan paikoillaan.

    Ainespuu hakkuussa vapaalla katkonnalla saa aikaan hyvää työnjälkeä kuitumetsässä kun minimit latvalta on painotettu oiken, automatiikka vahtii loputt.

    Kuituja tulee kappleina sen mukaan, ei niin, että on vaan se yksi pitkä ja 2-3 metriin minimiin yltävää kuitua latvuksen jatkona, siinä hyväkin työnjälki näyttää huolimattomasti tehdyltä !

  2. suorittava porras

    Kyseessä on tyvipölli…eikä ollut ainoa…

  3. Taitaa olla koivurunko joka ei ole vapaassa katkonnassa.

  4. suorittava porras

    Syöttö pysähtyi tuhon kohtaan , kun minimiläpimitta tuli vastaan .

    ….
    Tämän kokoluokan runkoja ei kannata paljoa keräillä .
    Vastaavassa ajassa onnistuu monta kertaa isommankin rungon käsittely .
    Jokainen voi tahollaan laskeskella , montako kuvan pölkkyä on tehtävä kiintokuutioon ja edelleen millä tahdilla runkoja on tiputeltava , jotta päästään satasen kahtapuolta oleviin tuntituotoksiin .
    Samalla voi miettiä tuloksia tilanteessa , jossa esimerkkirungon kokoluokka on harvennuskuviolla vallitseva ja niitä runkoja satoja – jopa tuhat – poistettavana hehtaarilla .

  5. Metsäkupsa

    Pitkää soljakkaa puuta on hakkuussa menossa .

  6. metsä-masa

    Hupaisa työmaa on menossa: Mikä oli keskijäreys kun sait päivän päätökseen ja teetkö tämän hakkuuta vieraalle korvausta vastaan ?

  7. suorittava porras

    42 litraa/ valmistettu runko .

    Ammatikseni teen ja palkka maksetaan työehtosopimuksen mukaan tehdyn työajan perusteella .

  8. A.Jalkanen

    Onko tämä normaali käytäntö, että motokuski saa aikapalkan tuntien eikä mottien perusteella?

  9. Kyllä kuskit töissä ovat ihan aikapalkalla. Yrittäjälle sitten maksetaan sopimuksen mukaan mottikohtaista taksaa. Jotkin erikoiskohteet voi mennä tuntihinnalla

  10. Luojan kiitos pääosa saa palkkansa aikapalkkana. Urakalla tehtäessä saataisi hakkuujälki olemaan aika huonoa.

  11. Parempi olla kuljettajana kuin velkaisena yrittäjänä.

  12. Parhaat hakkaavat urakalla, mutta saavat tuntipalkkaakoneen huoltojen ja siirtojen ajalta.

    Ne kuskit eivät tuollaisia keppimetsiä hakkaa – ainakaan urakalla.

  13. Niin siinähän se ero onkin. Urakkamiehet eivät tuollaisiin metsiin lähde, mutta huonohan se on yrittäjän valkata jos muuta ei ole tarjolla. Ei kai kukaan tuntitöinäkään tuollaisia tekisi , mutta niitä vain tulee työohjelmaan.

  14. Koneurakoitsija tekee aina urakalla. Eli tuollaisessa savotassa tulee takkiin aivan varmasti.
    Isojen yhtiöiden kanssa tehdyt sopimukset sitovat urakoitsijan niin kireälle metsään, että tuollaiset paskasavotat on tehtävä mahdollisimman nopeasti pois alta, palkinnoksi voi saada kunnollisen leimikon, jonka tuloksella paikataan nuo surkeat räpellykset.

    Sama se on autoilijoillakin : Kaikki varastopaikat ovat ykkösluokkaa ja sillä siisti.

  15. metsä-masa

    Itä- Suomessakin ko. kohteet hakataan lähes aina kuljettajan osalta tuntikorvauksella ja yrittäjälle sopimuksen mukaan, joka on sovittu vuosiksi eteenpäin, tietenkin vuosittaisilla tarkastuksilla huomioituja.

    Yleinen havainto on täälläkin on, ettei sopumustiloille lähdetä epäonnistumaan, sinne tehdään työt kaikin puolin mallikkaasti. Sopimusasiakkaita on vaikea saada uusia, koska niistä on käyty kilpaa jo vuosikymmeniä, siis niitä tiloja joilla on sopimuksen tekijälle merkitystä puuhuollossa.

    Eihän sopimustilojen kaupat ole kuin murto-osaltaan kuvankltaisia vähän ennenaikojaan ainespuu hakkuuseen tulleita kohteita.

    Suorittavalta portaalta hyvä huomio kun tuo esille ja uhraa omaa työaikaa siihen, mitä käytännön hankaluuksista kuvan harvennus saa aikaan. Asiallista ääntä pitämällä saa kumminkin parempaan suuntaan menevää kehitystä aikaan.