Koivikon harvennusta polttopuiksi

Tänä talvena oli ohjelmassa harventaa tuota suokoivikkoa polttopuiksi ja kun keleistä ja maastosta johtuen ajo ei muuten onnistunut, niin tuollainen koneella onnistui.
Kaivinkoneella piti kyllä reilun puolen metrin lumeen polkea urat ensin, että pienten tiheässä olevien ojien pohjat jäätyi, mutta sitten on onnistunut hyvin.

Kommentit (15)

  1. Onnistuitko säilyttämään kuuset ehjinä?

  2. Kyllähän niitä vähän vaurioituu, mutta vähintään riittävästi jää ehjiäkin, kun noita kuusia on varsin tiheästi. Tuo kuvio on pari hehtaaria, niin harventelen kuuset sitten, kun koko kuviolta olen saanut koivikon harvennettua eli ens tai seuraavan talven jälkeen.

  3. Mitä suorittava tähän sanoo?

  4. Oletan että vmt tekee omaansa. Tahti saattaa olla rauhalisempi ja päivätavoitteet pienemmät kuin vaikakapa suorittavan tahdilla. Suuntien tarkkailuun jää aikaa.

    Itsellä sattui puoli vuotta sitten hyvä tuuri kuskin suhteen. Siemenpuumännyt unohtuivat ja männyntaimet on jo 3,5 m:ssä. sanoin ostajalle että nyt olisi hyvän kuskin kohde ja niin hän ”lupasi”. Totta se oli, ihmeen siistiä jälkeä teki ja taimikko näyttä voivan hyvin. Raivaamista se on vailla ja ennuste on, että raivurin jälkeen jää erinomaiseksi.

    Ymmärrän kyllä, että koivut voi olla vaikeampi poistettava (siististi) kuin männyt tuollaisissa ylispuutilanteissa.

    Niko

  5. Nyt on hankintahakkaajan kalusto!

  6. Mikäs tuolla oli esteenä ettei pikkutraktorilla voinut ajaa. Lunta kuuraksi ja ojat ei oo koskaan ollu este.

  7. Urat olin tehnyt vaan parimetrisiksi, kun olin aatellut ensin mönkijällä ajaa. Ei kuitenkaan onnistunut, kun ei siihen ollut vetävää kärryä ja olikin niin pehmeetä ja sitten tulikin paksusti lunta heti perään.
    Lunta oli viime viikonloppunakin vielä yli polven, kun kaatamaan rämpi urien ulkopuolelle. Tuossa ekassa kuvassa kun näkyy maata, niin se on, kun tuokin kone kävi metriä syvällä ojassa, ennen kuin sain jäädytettyä niitä. Että on sitä lunta vähän enemmän kuin kuuraksi ja kyllä kymmenen metrin välein olevat ojat on ainakin työllistäviä, jos niihin pitää alkaa ylitystä varten edes puuta kasaamaan ja kun se puukin osaa sinne mutaan lopulta painua.

  8. Kokemuksesta sanon että tuolla koneella voi ajaa pieniltä kohteilta traktorin ajouria kapeimilta urilta puuta helposti. Konetta ei tarvitse kääntää vaan voi peruuttaa pistoihin jolloin pienillä kuvioille ajurien pinta-ala suhteessa kuvion kokoon ei heikennä tulevaisuuden tuottoa. Verraton kone kuitu- ja rankasavotassa. Toki isojakin puita voi kuljettaa pienessä määrin. Ajettu yhtenä talvena noin 70 mottia(4m. koivukuitua 3 kuk. )

  9. Todella, nyt on kalusto työtä myöten. Noin komeaa koivikkoa on ilo harventaa ja siitä vaikka osan myy kuituna tien varresta. Tuosta tulee kuutioita ihan mukava määrä. Nuo on sopivia hankintahommia, tekee todella mielikseen. Varsinkin kun tuo kuusikkokin ampaisee sieltä jo kovaa kyytiä seuraavaksi puusukupolveksi.

  10. Mitenkäs tuo Logbullet jaksaa ketjujen kanssa mennä? Tuollaisilla alustoilla ne toki ovat välttämättömät, mutta onko vaikutusta kulkuun?

  11. Jees: Tuolleen olen myös asian miettinyt.

    Alltour: Hyvin se jaksaa ketjujen kanssa mennä, ei vaikuta kulkuun. Pakkaslumen aikaan ois saanut olla ketjut joka pyörässä, mutta ne oli kaupasta loppu, kun oisin käynyt osatamassa lisää. Vaan pääsee noinkin.
    Tuossa video tältä samaiselta savotalta kolmen viikon takaa.

    https://youtu.be/-LgdkIek7TY

  12. Paksun lumen aikana olisi mainio apu, jos saisi telat molempiin teleihin. Myös ketjupyörin paksussa lumessa olisi mainio tehostus , jos etutelin keinuja pystyisi hydraylisesti nostamaan sen verran, että pyörän napa olisi paksunkin hangen yläpinnan tasalla. Jos kaikki keinut olisivat hydraylisesti säädettävissä, olisi ojien ylitykset ehkä paljonkin helpompi tehdä.

  13. Teloissa on hyvät ja huonot puolensa. Kolhut ja liiat oikaisut tulevat niiden myötä. Kömpelö metsässä tuohon verraten. En laittaisi. Nuo ojat on aivan oikealla tekniikalla hoidettu. Hiukan tamppausta ylityskohdissa oli vehje siihen sitten mikä hyvänsä niin tekee mainion ylityspohjan.

  14. Jäljelle jää järeitä vanerikoivuja. Kuinka kauan on niitä tarkoitus kasvatella?

  15. Jätkä: Kyllä ne telat paksussa lumessa ois hyvät, mutta sen verran arvokkaattarpeeseen nähden, että saattaa jäädä investoimatta. Ellei sitten tule itse rakennettua.. Nyt on kyllä jo hyvin ketjuillakin, vaikka vaan neljässä pyörässä.

    A.J.: Aattelin, että tuon kuusikon harventelisi siihen malliin, että yhdellä harvennuksella sitten menee ja sen harvennuksen yhteydessä koivut pois. Eli oisko 15 – 20 vuotta. Toki ovat hieskoivua, niin pitää katella myös, missä kunnossa pysyvät ja eihän niistä tukkiprosentti huimaksi pääse nousemaan, mutta suorimpia ja elinvoimaisempia olen koittanut säästellä.

    Tänään jatkui sama savotta ja olipa aamupäivällä sellainen sää, että Stihl 201 kuoli ihan kokonaan ja piti hakea vanha 55 husku käyttöön. Sekin sammuili oudosti. Päättelin, että oli semmoinen sää, että jääti kaasuttimet.. Iltapäivällä toimi taas Stihlikin hyvin.

Harrastukset Harrastukset