Keväistä puunajoa Pohjois-Karjalan tyyliin ison sahan toimesta.
Vuonna 2017 peruskorjattu metsäautotie. Urasyvyydet nyt 10-30cm…
1.Korjausehdotus: ”lanataan”
Keväistä puunajoa Pohjois-Karjalan tyyliin ison sahan toimesta.
Vuonna 2017 peruskorjattu metsäautotie. Urasyvyydet nyt 10-30cm…
1.Korjausehdotus: ”lanataan”
Sehän käy. Tuossahan tuo maa on renkaan jälkien reunoilla. Takaisin vaan uriin.
2.Korjausehdotus, ”lanataan ja mursketta jos tarvitsee”. Ei hyvä…
Jos ja kun tie on perusparannettu veronmaksajien tuella, on siihen kyllä sanomista myös tienteosta jotain tietävillä rahoittajan edustajilla. Sanoisin, että tie menee uusiksi, Tuossahan on tiekunta, jonka täytyy tarttua tien särkijöitä niskasta kiinni, jos ei muu auta, niin lakitupaan vaan. Vahingonkorvauslaki kyllä sanoo selkeästi, kuka maksajan paikalla on. 10 000 € / km.
Murske on nykyjään liian halpaa. Huonolle rungolle ajetaan mursketta, joka sitten painuu sinne, ja ajetaan lisää mursketta, joka sitten painuu sinne, ja ajetaan…
Onko ajettu hieta- tai turvemaalla liian ohuen murskeen turvin? Tilanne korjautuu kun lanaa ja ajaa mursketta lisää. Kuten tuolla ehdotettiinkin edellä.
Sahurin kuljetusohjelma- ja ajoitus on pettänyt, kuljetuksista vastaava ei ole ollut ajantasalla kun kuljetusmääräyksiä on autoille siirretty, nämä vastaavat tapahtumat toistuu aina kelirikon aikaan. Toinen asiaan vaikutava tekijä voisi olla, etätyön lisääntyminen myös metsäalalla, kuljetusmääräys voi lähteä autoon kun kartassa on varastolle tie !!
Edellä olevat havainnot on minustakin oikeaan osuneita. Peruskorjauksessa tie on saanut kyllä oikea muodon, mutta maalaji on hienojakoista- ja osittain mustaa maata, joka kaipaa vahvempaa murskekerrosta.
Tien lopullinen pinnan särkyminen syntyy helposti, jos autokuljetus keskeytyy sateiden vuoksi ja tiehen painuneet urat täyttyy vedellä ja seuraava kuljetus tehdään muutaman päivän viiveellä. Sade vedet raiteessa pehmitää tien pinnan ja silloin syntyy juuri kuvan näköistä pahaa jälkeä.
Ps. kaksi tuulista, poutaviikkoa ja lanaus, tie muotoon hieman kuperaksi ja vastaava murkekerros kesäkuivan aikaan tilalle, joka oli ennen savotan aloitusta.
Kangasmailla menee tie pääosin. Runko ollut ok, mursketta peruskorjauksessa 2017 tuli tasoon 600tn/km, hyvin on kestänyt normaalien kelien ajot. Ei ole ollut tarkoitettukaan kelirikkoon, ja tieten murske painuu runkoon kelirikon aikaan, runko urilla ja tie pilalla. Pahoin vaurioitunut osuus n.0.5km, painottuu hienoimpien ja ensin sulaneiden maiden kohdille.
Tie aurattu savottaan vasta myöhään keväällä, joten routaa ei ehtinyt tulla. Sovittiin että kelien mukaan, tarvittaessa ajot kelirikon jälkeen. Pakkasten turvin ajot onnistui alkuun hyvin. Kuulemma ”viimeisellä” kuormalla petti. Binderholz kyllä myönsi vahingon, korjaustarvetta sen sijaan vähätelty joka käänteessä ja runsain sanankääntein. Vaikka kyseessä marginaalinen kustannus suhteessa kaupankäyntiin, niin paska maku tästä jää, katsottu ettei tie ole tulossa siihen kuntoon missä se oli ennen savottaa.