Jos poron kallosta puhut niin silloin ei ole tullu vahinkoa.
Aikoinaan oli tunturipeura jota lappalaiset metsästi.
Sitte heittivät pois ja kesyttivät jotain 1850 luvulla.
Alkuperäislajia ole olemassakaan ja nykyinen poroksi kutsuttu täysin ihmisestä riippuvainen ”vieraslaji”pyöriskelee alueilla mihin ei edes kuulu.
Muutamasta ukonkäppyrästä iso harmi niin metsätaluodelle kuin mammojen kasvimaille.
Lappilaiset poroista puhhuu, vasitenkin toisten. Tuossa on mettäpeura vaamin kallo. Tuttuja olimma monta vuotta. Hävisi kaks vuotta sitten, nyt sitten löyty. Hilla suolta. Kätkä koettanna petäjään vejättää kallon. Aina tuli samalle palakiselle vasomhan, kahtena kesänä vasan kansa tapasin. Rietan suuhun mäni, koddi. Koranus senthän,,,
Jos poron kallosta puhut niin silloin ei ole tullu vahinkoa.
Aikoinaan oli tunturipeura jota lappalaiset metsästi.
Sitte heittivät pois ja kesyttivät jotain 1850 luvulla.
Alkuperäislajia ole olemassakaan ja nykyinen poroksi kutsuttu täysin ihmisestä riippuvainen ”vieraslaji”pyöriskelee alueilla mihin ei edes kuulu.
Muutamasta ukonkäppyrästä iso harmi niin metsätaluodelle kuin mammojen kasvimaille.
Lappilaiset poroista puhhuu, vasitenkin toisten. Tuossa on mettäpeura vaamin kallo. Tuttuja olimma monta vuotta. Hävisi kaks vuotta sitten, nyt sitten löyty. Hilla suolta. Kätkä koettanna petäjään vejättää kallon. Aina tuli samalle palakiselle vasomhan, kahtena kesänä vasan kansa tapasin. Rietan suuhun mäni, koddi. Koranus senthän,,,
Onko metsäpeuroja alueella jossa puhutaan Moskun murretta ?
Murre, mikhään korton murre. Se on Mosku. tuo minun koira,,,sei puhu mittään. Se haukkuu,,,