Joo elikkäs tuli vähän niiku arviosta otettua puut tosta eestä pois ja nyt mittasin ni oli 27m. Kääntyyhän tossa tukkirekka eikös käännykki? Parin viikon päästä joutuu testiin. Pari pistoa tossa on mut niissä ei pysty oikeen tekemään y-käännöstä mut saa niihin pickupit parkkiin.
Toisekseen tekis mieli maisemoida tuo keskusta mut saas nähä tuleeko siihen renkaanjälkiä, että kannattaako.
Mihinkähän se 27 m on mitattu? Ajattelen pituus/tiensuuntako? Jos murskematon leveys olisi vaikka se 3 m, niin ei taida halkaisijaksi saada 27 m mitenkään. Vaikuttaa, että 10 m olisi lähempänä oikeata? Niinhän ne vanhankansan isännät sanoo, että on sieltä traktorillakin puita haettu.
Traktorilla ajoon ei taida kuitenkaan vielä yhdistelmäkorttia tarvita?
Ehkä ei kuitenkaan ko ns.kääntöpaikalla kulje 3-4 metrin korkeudella paimenpoikajohdotusta takaniitylle?
Tee Ammatti Raivooja seuraava kääntölenkki niin, että keskialue on suunnilleen sen kokoinen kuin nyt kuvan ulkokehä on.
Mätästyskoneella voi sit vähän suurentaa tuota. Murskeen laidasta laitaan 25m, metri hiekkaa vielä laidoila. Kuution puita nuo kuuset. Puut on myyty ajat sitten ja tuli nyt vasta mieleen, että tuo ei näytä kauheen isolta.
Ahtaalta näyttää…
Siltapalkkikärry (ei teleskooppi) kyllä jättää renkaanjäljet tuohon keskelle hiekkaan, veikkaisin että lyhennettäväkin kärri kulkee hiekan kautta.
Kyllä kääntösilmukka kuin parsinneulan silmä,joten nuppiauton kääntöpaikka tälläisenä on.
Kyllä koko rekka kääntyy mutta lenkin keskusta tulee käyttöön.
Ahtaanlainen on. Olishan tuossa ollut tilaa tehdä ihan oikean kokoinenkin. Tuosta penkasta olisi ottanut tarvittavan lisätilan. Muuten tosi hieno tie. Siitä on iloa usealle vuodelle eikä tarvii joka työn jälkeen kunnostella. Jätä vain keskiö istuttelematta on aurauksenkin takia parempi ettei keskiö ole tukossa.
Ahdas minunkin mielestä on. Lisäksi lenkki on tehty loivaan rinteeseen, joten kuvan vasemmassa reunassa, jossa maata on pengerretty, ei tien reunan yli voi ajaa. Käytännössä ei edes tien reunaan saakka.
Metsätehon ohjeistuksen mukaan tien leveys kääntöpaikalla pitäisi olla 8 m ja lenkin säteen tien keskilinjaan mitattuna vähintään 20 m, ehdoton minimi on 15 m, joten jos 27 m löytyy kuvassa tien ulkoreunasta ulkoreunaan, se on liian pieni rekalle teoriassakin, saati sitten käytännössä.
Maaperä taitaa olla hienoa moreenia? Ja tien murskekerroksella paksutta kovin niukasti, kun murskeeta luiskaa ei ole muodostunut? Toivottavasti ei veden kanssa tule ongelmaa kosteaan aikaan, kun maaperän kantavuus on heikko, eikä ohut murskekerros sitä kovin paljon lisää. Kääntöpaikalla telipyörät hieroo pintaa melkoisesti, joten parin ajokerran jälkee tie saattaa olla pilalla. Keskusta olisi näin pienessä lenkissä hyvä olla yhtenäistä mursketta ja sen verran koholla, että vesi valuu pois.
Tuo on tehty pienen kummun päälle. Ojia tuohon ei pysty tekee. Maa viettää 50 m päässä olevaan rantaan ja taaksepäin viettää monttuun missä tie on nostettu 1-1,5m maanpinnan yläpuolelle. Tuohon on ajettu 40 sentin hiekkakerros ja murskeessa ei ole tarkoituksella nuukailtu vaan annettu vapaat kädet murskeen tuojalle. Hakkuu on käynnistyny joten enää ei voi ku ootella katella miten käy ja sitten korjattava puutteet.
Ensimmäisten käyttökertojen jälkeen maa-ainekset asettuvat paikoilleen, perävaunu kyllä tyhjänä oikoessaan tiivistää tuon keskialueen.
Mutta varastopaikkana tuota ei voi käyttää, vaan puut on kuljetettava kauemmas. Tämä äkkiä unohtuu ympyrän kokoa siunailtaessa. Jos renkula on riittävän iso, sen ulkolaidoille sopii todella paljon puuta pinolle, eikä niitä ole tarpeen ajaa tietä pitkin kymmenien metrien päähän. Eli se minkä ympyrän alueella on säästänyt, jää pinojen alle kääntöpaikan läheisyydessä.
Pitääpä laittaa kuva kun jaksaa mutta puunajo perävaunurekalla onnistuu hyvin eikä keskustassa ole juurikaan jälkiä.
Ei puutu kuin halkokasa kääntöympyrän keskeltä.